Ny terasse - nervøs for muldvarper. Begrundet?

Hej alle...

Jeg har lige lagt en kæmpe terrasse. Jeg er nervøs for, om muldvarper og muldvarpegange kan få fliserne til at synke??

Vi lider en del af dem, men jeg er egentlig ligeglad med plænen men vil være træt af at ha ofret så meget tid og så mange penge, hvis stenene begynder at synke og bliver skæve.

Erfaringer/tanker?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har nogle venner der bor på landet og sidste sommer fik de smadret deres nye terrasse, samt fliserne i deres skur, fordi at muldvarperne underminerede det hele med deres underjordiske graveri! Det hele sank sammen...

Deres løsning er en træ terrasse på punktfundamenter 100 cm. Ned i jorden. Muldvarper er stort set ikke til at slippe af med. De har prøvet alt!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Øv! Jeg håbede egentlig på at de ikke ville grave under terrassen da der jo er sand og ikke jord. Jeg tænker lidt på at grave hønsehegn ned under jorden langs mit skel...
grav en høj op så du kan se gangen, smid et fiskehovede eller en lille fisk i hullet og dæk til. Så forsvinder de, gangene stinker af rødden fisk, kan ikke bebrejde dem, jeg ville også flytte.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej.
Hvis der er sand under terrassen, tror jeg ikke de vil grave, for det falder sammen hele tiden.
Det samme gælder myrer. Hvis nogen har angreb udendørs, ved mure, havemure og hvor man ellers ser dem, så drys tørt strandsand, og det skal være tørt, børnene kalder det sisand  i hullerne over flere gange, så opgiver de.
Til at begynde med kan man se det forsvinder over hullerne, men efterhånden holder det op.

PS På Møn har vi ingen muldvarpe og billige huse

mvh

varmetossen

Hej Keler... Må indrømme jeg ikke ved om det virker men en af naboerne har en dims de sætter i jorden som drives af solceller den skulle give en lyd muldvarper ikke kan udstå så de holder sig væk... Ja så kommer de jo så bare over til mig. Bor på landet så har en del af dem men er også flittig bruger af muldvarpe fælder, og de virker hvis de bruges korrekt. Og man bruger dem på det rette tidspunkt. Lige nu er ikke det rette tidspunkt da de har fået unger som er igang med og grave deres egne gange. Dvs de flytter en masse jord foran sig som når og klappe fælden inden de går i den.
Men ram dem på det rette tidspunkt, personligt går jeg efter dem i foråret. INDEN de begynder og grave gangene på overfladen af jorden, for de gange er hannerne der kan lugte en hun og så begynder og grave en gang på overfladen imod hende, derefter er de svære og få fat i. Som jeg husker det graver de et helt trådnet af gange i 20 cm og igen en masse i 1 meters dybde. Bare lidt nørdet viden jeg engang fik tiltusket mig, men kan huske lidt forkert.
Men hvis du bruger muldvarpe saksen på det rette tidspunkt, først på foråret, sidst på efteråret så er du et langt stykke hen af vejen, Der findes også andre metoder, du kan få en form for gasflaske bombe et eller andet som du kan føre ned i en gang og tænde, det skulle dræbe muldvarpen men for og få lov til og bruge dem kræves der 1 dags kursus. Så er der også de mere uofficielle metoder, en kammerat tog en ukrudts brænder, tændte for gassen ned i en muldvarpe gang og lod det fylde gangene noget tid, og til sidst fik sat ild til det, han snakkede om der gik lidt hvorefter hele hans græsplæne lettede ganske kort og et brag lød... Denne metode kan ikke anbefales da det ikke er helt ufarligt og kan SLET ikke anbefales med den tørke vi har lige nu. Men skaf sådan en solcelle bip fidus og se om det virker eller øv dig i og sæt fælder, husk blot og få renset hullet godt for jord, og find de 2 gange der forbinder muldvarpe skuddet og få dem begge renset godt da det oftest er den fejl de fleste mennesker gør, i det de vil få jorden op af hullet og finde muldvarpens gange får de ofte skubbet jord ind i en af gangene som muldvarpen så skubber ind i fælden som klapper inden bæstet når ind i den.

Bonus info, muldvarpe har intet imod sand eller sandet jord, har selv jb 2, virkelig tæt på strandsand i min have og de trives forrygende, gør det blot lidt sværere med fælderne eftersom de næsten altid har sand skubbende foran sig fra en gang der er styrtet sammen for dem...
Annonce
Jeg vil nu tro, at du har mosegrise i haven, de laver en masse ravage overalt og dem slipper man ikke af med. Dør en så flytter to nye ind i gangsystemerne.
Er det muldvarper, så er det jo kødædere og hvor meget "flæskesteg" har du under terassen??? Ved muldvarper skal du bare fjerne skuddet og lade dem hygge sig, så gør de ikke så meget, men mosegrisene derimod, de laver nyt hele tiden og det er dem der laver gange i overfladen. De er vegetarer og leder efter lækre løg og rødder, så der smutter en del tulipaner og rødder på æbletræer m.m. Og der kunne jo godt være noget lækkert under stenene.
Den skræmmedims er afprøvet på alle leder og kanter - køb noget du bliver glad for i stedet for at smide pengene efter ingenting.

Sniffer  
Vi har så med held sat to styks muldvarpeskræmmere i haven.
Det VIRKER fint.
Plæne og nærmeste bede er fri for huller og underjordiske gange efter 14 dages brug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange tak for alle jeres svar.

Jeg sætter selvfølgelig fælder, men vil gerne have en mere permanent løsning, hvis terrassen er udsat. Jeg er overbevist om at det er muldvarper vi har, da man ikke kan se at der er noget jord der skubbes langs plænen, men blot skud.

Jeg tror næsten det ender med at jeg graver et hønsenet ned langs vores skel ud mod markerne en meters penge ned og så en 20-30 cm over jorden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også