Projekt skurvogn: udvidelse af vinduesparti

Jeg er desværre af typen, der er lidt for naiv mht menneskers godhed og ærlighed. Derfor understående.
Jeg købte en skurvogn billigt, da min hustru og jeg er studerende og derfor endnu ikke har økonomisk mulighed for at bygge ud.

Den skurvogn/pavallion/beboelsesvogn har lidt større fejl end beregnet. Grundet mangel på understøtning er jeg derfor nødsaget til at udvide et vinduesparti til to fastkarmsvinduer og en terassedør(og så fik jeg materialerne til formålet gratis).

Mit spørgsmål er hvordan jeg laver en optimal, men overskuelig understøtning/ramme til formålet.?

Er det bare at "lave en firkant af regler, som monteres fast i tag, gulv og siderne af vognen, eller er det større end det..?

Mvh Kent


Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Kent.
Kan du lægge et par billeder ind af herligheden, så kan vi bedre råde dig.
glemte lige at vedhæfte billederne


Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
En fast karm med fals til glasset er i princippet "bare en regel med fals til glasset" & glaslister med gummi på inder og ydersiden.

En liste limes eller skrues i så der dannes en fals hvor i ruden kan sidde i, hvis du ikke har en rundsav til at skære falsen.

Karmen kan (bare skrues sammen)

Foto fremmer forståelsen, så der nemmere kan vejledes rådes.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Mange tak. Fastkarmsrammen er dog lavet. Det er mere et spørgsmål om hvordan jeg optimalt laver en understøtning på skurvognen til fastkarmsrammer og terassedøren. Om jeg bare laver en stor firkant, eller to af regler,som jeg monterer som et stort hul i vognen, eller om det er helt skidt.?

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
Annonce
Du mener hvad du skal gøre karmen fast i.

Du klodser karmen op ved at lave nogle stykker træ, gjort fast i skur vognen, eller bruger nogle vinkler i passende størrelse til formålet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har så lige en tilføjelse !
Se hvis du er nød til at have de skråstivere sidende i de gamle rammer for at vognen ikke skal skvatte sammen, så har du virkelig købt katten i sækken. Glas kan ikke erstatte skråstivere det vil gå i stykker hvis det presses skævt.
Hvad angår afstivning af vognens sider, så skulle skelettet som de udvendige bræder er sømmet på være rigeligt til at holde "kassen"  Når du skal sætte nye rammer i, skal du have regler fra gulv til loft sat fast med vnkler på øverste og nederste vandrette ramme imellem dem kan du så montere rammen til det nye vindue i den højde du ønsker, det samme gør du ved døren. Da du nu har færdige thermoruder skal du huske at glasset ikke må sidde i spænd i rammen. Der skal være ca. 3 mm. luft imellem glas og karm, der skal du have nogle små plastbrikker ind som glasset står på og styres i siderne af glasset. Når du har lavet rammerne, skal der en skumagtig tætnings liste på den lodrette del af falsen som glasset skal ligge imod, det skal du også have på de lister du montere foran glasset.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke er særlig vant til at omgås værktøj og bruge det rigtigt.
Super. Det er en meget præcis og god beskrivelse.
Grunden til at jeg spørger er at de "vinduer/skodder" der sidder i, bevæger sig ret meget, når man læner sig op ad dem og når vognen også skal bruges til børnene, så skal den være helt sikker.
Og det der ligner skråstivere er heldigvis bare for at holde skodderne åbne. 

Jeg er dog efterhånden både vant til at omgås og bruge værktøj, selvom jeg er af den akademiske type. Så længe jeg får en ordentlig forklaring, kan jeg som regel lave det

Mange tak
Mvh Kent


Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis