Lang last på trailer

Hej.

Jeg var i dag i det lokale byggemarked med min trailer og læssede tagspær på som ragede ca 2meter ud over enden af traileren. Jeg blev mødt af en gut som fortalte at han tidligere (hvornår ved jeg ikke) var havde fået ett klip i kørekortet fordi hans last havde raget mere end 1meter ud over hans trailer. Jeg valgte at sætte en klud i enden og krydsede fingre for at alt gik glat vejen hjem.

Jeg siger jo ikke at hans historie ikke er sand - men jegt har godt nok svært ved at finde hvor der står at man max må ha en meter på bagud. For ifølge https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=49821 skal der blot være en klud på når det er en meter bagud (og selvfølgelig max vogntogslængde på 18meter). Så kan det bare være det han har glemt og gav et klip?

Desuden kom jeg til at tænke på, at det nok havde været smart af mig at ha sat min lygtebom bagpå læsset for at man kunne se mine lygter bedre. Må man egentlig det eller er lygtebom og tredje nummerplade (de rød/hvide) kun til cykelstativer??

Mvh Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke du vil få en balle for at montere din lygtebom på lasten. Men den røde 3 nummerplade passer jo ikke til din trailer.... Så der ville jeg kunne se et problem. Mht resten af dit spørgsmål så er det vel reglen omde 18 meter der gælder og at det skal være afmærket hvis det er længere end en meter ud over køretøjet...

Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?
Det er der ikke regler for, bare du ikke overstiger en samlet længde på 18 meter for vogntoget.
Men du må ikke læsse traileren, så du ikke har tryk på "kuglen", er der meget "baglæs" er det uforsvarligt, og kan sikkert give et "klip"

I dag timerne er en hvid klud afmærkning nok (for private) og en rød lygte i lygtetændingstiden.
Hej.
Den røde klud er foreskrevet på midten af træktovet ved bugsering.
Er blevet forelæst for år tilbage af den udfarende ordensmagt

Der er en historie, men den kan vente til vi mødes

mvh

 varmetossen

Jaa... Der er vist noget med at hvis træktorvet er mere end 1,5 eller 2 meter (kan ikke lige huske) så skal det markeret på midten - for tænk nu hvis fru Olsen ikke så det når hun gik over vejen imellem de to biler ;-)
Tja, mig bekendt giver en manglende afmærkning af langt læs ikke et klip i styrebrevet såå .............. Mener det stadig er lovligt at afmærke med en/to hvid(e) klud(e) hvis det ikke er en erhvervsmæssig transport du har udført.

Jeg er selv blevet stoppet for ca to år siden med 10 længder 6 meters rør på min trailer og en hvid plasticpose som afmærkning. Det eneste betjentene gik op i, var om rørene var ordentelig fastgjorte og om jeg havde drukket alkohol. Og naturligvis styrebrevet.

Men hvis lasten ragede to meter bag ud over trailerens bagkant, kan du vel næsten ikke undgå at have kørt med et negativt kugletryk ? Og hvis, er det jo møg farligt da vogntoget så har tildens til at gå i slinger, så man ressikere at køre galt. Dog skulle det, mig bekendt, heller ikke kunne give et klip men i værste fald en betinget frakendelse af kortet.

Formoder manden må have glemt, at han talte i håndholt telefon og indkasserede klippet på det ?  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja heller kørte for stærkt, er man kommen på motorvejen, kan man hurtigt indkassere et klip, for at køre for stærkt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis