Teste ny induktionskogeplade for fejl?

Nogen der ved om man kan teste en ny induktionskogeplade for elektriske fejl?

Problemet er at vi har fået helt nyt køkken.
Vi har fået en af de store induktionskogeplader fra Voss med 6 kogesteder.
Der er lavet en ny gruppe på eltavlen, hvor kun kogepladen er tilsluttet.

Vi oplever meget tit at HFI relæet slår fra. Ikke nødvendigvis når kogepladen bruges, men tit om aftenen når der ikke er meget strømforbrug.

Vi har i de sidste 14 dage haft slukket for gruppen med kogepladen og HFI relæet har ikke slået fra.

Jeg har haft en elektriker til at måle på gruppen, og han siger at der ikke er noget nævneværdig støj på gruppen der gør at den skulle slå relæet.

Vores eneste forhåbning er nu at kogepladen er defekt.

Konen klager også over at når der laves pandekager, så er varmen uens. Også på en helt nyindkøbt pande.

Nogen med erfaringer indenfor dette?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke umuligt at tænke sig at elindstalatøren har glemt at efter spænde ledningerne i indstalationen til komfuret. Det kunne se ud som der var en løs forbindelse enten ved væginstalations boxen eller i komfuret.
Så vidt jeg ved er et HPFI relæ et der reagere ved en fejlstrøm, og når en ledning står og zapper i en samling må det da være en fejlstrøm
Nej sådan fungere det ikke, det slår kun fra ved overgang fra fase til jord.
Kan lige følge op med at strømmen klappede igen i aftes.

Mit sidste forsøg er at slukke for en udelampe vi har med sensor på. Men den kører slet ikke på samme gruppe som kogepladen.

Jeg har min tvivl, men den skal have et forsøg…
Der kan jo godt være fejl i et nyt komfur, det er jo lavet af menesker, og ingen af os er 100 % fejlfrie
Og er det nyt må der være garanti på sagen, så må butikken du har købt varen i komme og gennem måle komfuret eventuelt åbne det for at tjekke indmaden. Og det skal du naturligvis ikke give en krone for.
Skrevet af ManU_4ever på 19 jul 2013 10:38
Kan lige følge op med at strømmen klappede igen i aftes.

Mit sidste forsøg er at slukke for en udelampe vi har med sensor på. Men den kører slet ikke på samme gruppe som kogepladen.

Jeg har min tvivl, men den skal have et forsøg…

Der er vel flere grupper på samme Hpfi relæ, er det tilfældet kan alle de tilsluttede grupper jo slå relæet fra.

Hvis det er dit HPFI der slår fra, kan fejlen komme fra ALLE elektriske installationer. Og ikke kun fra gruppen med kogepladen. Hvis du har noget installation ude for (som du skriver) så få det kobler helt fra, indtil i oplever at HPFI slå fra igen. Så har i udelukket den største fejl kilde til HPFI fejl. Nu har det godt nok ikke været så vådt de sidste dage, men man må starte hvor der oftest er fejl, når man skal finde en periodisk fejl.

Hvis du så stadig har fejlen, ville jeg koble alt elektronisk udstyr i huset fra som i ikke bruger hver dag. og gerne indtil fejlen igen opstår. Så er dét også udelukket. Slår HPFIet så ikke fra, ja så har du formodenlig fundet synderen i en af de ting du har koblet fra.

Det kunne dog også sagtens være en vaskemaskine, tørretumbler køleskab eller fryser. De 2 sidstnævnte kører jo kun i perioder, og man ved jo ikke hvornår de starter og stopper, da dette jo sker automatisk.

Hvor ofte sker det at HPRIet slår ud? en gang om dagen eller måneden?
ManU_4ever skriver, at han har slået komfurgruppen fra, og problemet dermed forsvinder (eller i hvert fald med stor standsynlighed - det er ikke let med periodiske fejl)

Det er bestemt ikke usandsynligt, at kogepladen er problemet. Men det kan også være kablet hen til denne. F.eks. hvis der er skruet en skrue i gennem et kabel/rør, som engang imellem korslutter fasen til jord.
Du kan evt. prøve at koble kogepladen fra ved komfurudtaget, og se om problemet så stadig eksisterer, når gruppen er koblet ind. Det er godt nok noget besværligt, når der skal laves mad :-(

Når der har været elektriker på, så går jeg ud fra, at han også har målt om der er fejl på hpfi-relæet?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis