hvilken brandslukker?

Hej

Jeg vil opsætte en brandslukker i mit værksted/garage men lidt i tvivl om det skal være en pulver eller skum slukker.
Selve bygninger er betongulv, gasbeton og troldtek plader så der er ikke så meget der.
Der holder en bil en gang i mellem når der skal laves noget på den og ellers er det primært træarbejde. Der står små benzindunke til diverse haveredskaber, samt en zibro ovn og lidt forskelligt husholdningskemikalier. Det står så vidt muligt hver for sig.
Jeg har også en haveslange inde for rækkevide, hvis det er nødvendigt og kun træ.

Så som jeg læser det kan jeg bruge både skum og pulver, men hvordan er det i forhold til hvor meget de ødelægger? elektronik har jo faktisk bedre af vanddamp end pulver.

Hvad har i?(hvis i da har noget), har i haft brug for det og lært noget?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en pulverslukker både i værkstedet og i kælderen, da den kan bruges til el-brande.

Skulle uheldet være ude vil både pulver og skum sikkert ødelægge lige mange ting på hver deres måde, så det er ikke min bekymring.
Jeg vil bare håbe at jeg kan slukke branden inden det bliver nødvendigt at ringe efter hjælp, for de laver da virkelig "ballade" når de pumper 1000 liter vand i minuttet ind i huset

Jeg har 7-9-13 aldrig haft brug for dem

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad med en co2 slukker?

Mvh Mærsk

ifølge dansk brandteknik er de er kun egnet til el brande og ikke så gode til træ eller udendørs.

http://www.danskbrandteknik.dk/produkter/brandslukning/brandslukkere/kulsyre
Den er uhyre efektiv hvis det er vædske brand men må ikke bruges ved brand i elindstalationer. Den sviner ikke hele værkstedet som en pulverslukker gør, fatisk efterlader den kun en smule vand/fugt
Jeg har en 6 kg. pulverslukker på mit værksted, og håber den aldrig skal ibrug for det sviner så ganske skrækkeligt.
dkbrandteknik har også et fint skema
http://www.dkbrandteknik.dk/brandmateriel-piktogrammer-foerstehjaelpskursus/ildslukker/

Så det bliver nok en pulverslukker selvom det sviner. men hellere det end nedbrændt bygning
Annonce
Brande inddeles i 4 kategorier:
A-brand: Faste stoffer som træ og papir.
B-brand: Flydende stoffer som benzin, terpentin og diesel..
C-brand: Gasser, såsom naturgas, flaskegas og acetylen.
E-brand: Elektriske brande.

En skumslukker er velegnet til A- og B-brande.
En skumslukker kan med stor fordel bruges præventivt, hvis man spilder f.eks. benzin på gulvet. Så kan man lægge skummet over væsken og dermed forhindre at den bryder i brand indtil man får etableret udluftning, gnistsikring etc.
Skum er ikke egnet, hvis der er alkoholer involveret, men mindre det er AFFF-skum. Almindeligt skum falder sammen, hvis der er alkohol tilstede. Alkohol er f.eks. bioethanol, methanol, isopropylalkohol med mange flere. Jeg vil anbefale at vælge en AFFF eller anden alkoholresistent type skum til garagen.

En pulverslukker er sommetider en BC slukker, og så er den ikke egnet til faste stoffer. Der kan også fås en ABC slukker, som tager både A, B og C. Forskellen er, at ABC pulveret forsegler materialet, så der ikke kommer brandbare dampe fra det. Det gør BC pulver ikke. BC pulver vil slukke branden, men den vil blusse op igen med det samme.

CO2-slukkere er gode til elbrande og kan bruges til væskebrande i begrænset omfang.

Med hensyn til ødelæggende virkning, så er pulver en sand djævel. Affyres en pulverslukker i en garage vil bilen og alt værktøj ruste som pokker og alle steder i det elektriske anlæg pulveret har fundet vej til vil blive problematiske indenfor en kortere tidshorisont. Al elektronik i form af radioer, computere etc. er dømt til døden.
Skum laver vandskader der hvor det ligger. Det har en sulfovirkning, så det kan ødelægge voksbehandlingen i motorrummet etc., hvilket jo er billigt sluppet.
CO2 har stort set ingen skadevirkning.

Effekten af en skumslukker er begrænset til det areal skummet kan dække, og det er ikke mange kvadratmeter. En pulverslukker er meget effektiv. Den kan -i trænede hænder- slukke en 20 kvm. brand i dieselolie.

Personligt vil jeg vælge en pulverslukker. Dens store effektivitet kompenserer for skaderne den forvolder, og mon ikke forsikringen gerne hjælper med skaderne, når de til gengæld slipper for en brand der breder sig.

En nem og billig mulighed er vand. Dels en vandslange med en passende sprøjtepistol i enden, så den kan lave noget vandtåge med variabel spredning og kastevidde. Skal det være rigtig fint, så kan man sætte et par vandrør med vandtågedyser under loftet. En kugleventil som udløser, og så er den hjemme. Det slukker måske ikke branden, men det er en effektiv måde til at holde ilden nede og forhindre spredning indtil brandbilerne kommer frem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ups. Når man kigger i detaljerne, så finder man djævelen.

AFFF skum er ikke nødvendigvis alkohol resistent.
For at være alkohol resistent skal skumvæsken tillige være mærket med AR (Alkohol Resistent).

Normal skumvæske kan godt bruges til benzin, hvor der er tilsat bioethanol, som tommelfingerregel op til 15%. Er indholdet af ethanol højere skal det være en alkohol resistent skumvæske.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis