Tilslutning af vinkøleskab

Hej med jer,

Jeg har fået et fint vinkøleskab i gave, og i brugsforvirringen står der: "Forlængerledningen skal være en VED-listet, 3-tråds forlængerledning
med jordforbindelse, som har et jordstik og tilslutningssted,
og ledningens elektriske spænding skal være 220-240 volt
og mindst 10 ampere." I kan også læse nærmere her under punktet "Elektrisk forbindelse": http://www.scandomestic.dk/images/B...manual.pdf

Mit spørgsmål går så på om jeg blot skal købe sådan en forlængerledning i et byggemarked, eller om der skal andet til? Lige nu har jeg bare sat det ned i en alm. stikdåse, og det virker ikke som om der kommer nok power til... Køleskabet starter op, men funktionerne kan ikke tages i brug.

Jeg håber i kan hjælpe en "EL nomade" lidt på vej.

Vh. Kasper

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det kan vel ikke være vanskeligere end: fase - nul - jord fra en stikkontakt med jord.
Og hvis det opfører sig som du siger, så hold øje med elmåleren fra dag 1
Men der må være et skilt der oplyser om watt.

mvh

 varmetossen

Der skal trækkes nye ledninger/kabler. Og det skal gøres af en elektriker. Hvor omstændigt der er, afhænger meget af, hvordan din installation er bygget op - og om ud kan leve med synlige kabler.
Men det er ikke den manglende jordforbindelse, der gør at dit køleskab ikke virker. Det er en ren sikkerhedsting, at det skal jordes.
Du skal jf. brugsanvisningen bruge en forlængerledning med tykke ledere. nok 1.5mm^2. Men jeg tvivler på, at dit problem er din forlængerledning. Enten skal den være meget lang, eller også skal køleskabet bruge ekstremt meget strøm. Det sidste er næppe sandsynligt. Men du kan jo prøve at sætte køleskabet direkte til en stikkontakt, for at finde ud af det.
Har du prøvet at lade køleskabet stå nogle timer med strøm på?
Hej Jenshøj,

Tak for svar, det gjorde mig klogere. Jeg prøver at sætte det direkte til en stikkontakt. Har heller ikke prøvet at lade det stå nogle timer. Jeg konkluderede blot med det samme at funktionerne ikke kunne tages i brug.. Nu spørger jeg muligvis meget dumt, men er det så nødvendigt at den skal kobles til et stik med jord hvis ovenstående nu virker? Hvad kan konsekvenserne være hvis det ikke er med jord?

Vh. Kasper
Hej.
Jorden er en beskyttelse mod stød fra apparatet i tilfælde af en defekt.
Skal du sætte det til uden, bør du pille jordledningen fra i skabet, ellers kan der i værste fald ske det, at en defekt kan sætte fase på jordledningen og dermed på kabinettet.

mvh

 varmetossen

Annonce
Hej Klaus,

Denne jordledning, hvor finder jeg den?

Vh. Kasper
Hej.
Ja, der skal du følge ledningen ind i skabet, og det kan være mere eller mindre bøvlet.
Nogle gange er det bare en lille plade, andre gange skal bagklædningen af, eller hvad det nu kan være.

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis