Ikke varmt vand nok på 1.sal

Hejsa
Jeg har lige skiften mon veksler til varmt vand ud, og sat en meget lidt brugt Aqua vita på. Den laver masser af varmt vand, ca. 58 grader, men når vi åbner for hanen på første sal, så bliver vandet ikke varmt, og kan se på termometer ud af veksler at det kun bliver ca. 25 grader. Fordeler rørene er 3/4 tommer, og hvis jeg skruer pex slangen (18mm) af (det er forskningen op til 1. Sal) så kommer der masser af varmt vand ud. Der kunne godt leveres varmt vand op med den gamle rørveksler. Hvad fa. Er problemet?
Ps: hvis jeg lader det varme vand i køkkenet løbe en smule samtidig, kan der komme ca. 40 grader ovenpå.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit problem er nok pexrøret og at du i forvejen ikke har ret meget tryk på vandet der kommer ind i huset. Der er jo ikke meget plads i et pexrør i forhold til et 3/4 rør så vandet når at afkøle inden det når op på førstesalen, især hvis pexrøret kun er isoleret med et udvendigt plastrør.
kan lige tilføje (der er 2 brusere og en håndvask) at hvis begge brusere eller en bruser + håndvask er åben samtidig, er der nok varmt vand! det tyder vel på at pex røret er stort nok? eller er der et ubenyttet 15 mm pex der kunne kobles på parallelt og derved give mere varmt vand op til fordeleren i badeværelset.
selv om der kommer vand nok ud af både brusere og håndvask, kan det så tyde på at der er kommet snavs i? kan man rense sådan et bruse bla. batteri?
Så er det jo et spørgsmål om isoleringen, for når du åbner for to tappesteder er der nok varmt vand, det vil sige at hastigheden i røret bliver større og dermed afkøles mindre. Det burde være ret elementært.
Hej.
Hvis du har varmt vand og nok af det ved pexrørets start, må det være oppe i den anden ende det er galt, og formodenntlig snavs, der hindrer fremløbet.
Det er det næsten altid tilfældet, når der har været indgreb i et anlæg.

mvh

 varmetossen

Annonce
Jeg kan sige det er ikke et spørgsmål om isolering. Der er monteret et termometer først på udgangen af vekselererne, og når der kun åbnes for et tappesteder i badeværelset, når termometeret kun op på ca 25-30 grader, og når der åbnes for 2 kommer det op på 58 grader. Det føles som om at når der kun åbnes et sted, løber der ikke nok vand igennem vekselererne til at den kan starte op, lyder det skørt?
Næh egentligt ikke, men så må det være den thermostat du har siddende ved varmeveksleren der ikke virker optimalt ?
Så er jeg tilbage efter ferie og har lige taget problemet op igen. Jeg har afmonteret det ene bruse bl. Batteri og der sad en masse snavs på snavsfanget. Inden jeg monterede det igen, åbnede jeg helt for vandet og lod det løbe ud af væggen, så kom der fuld skrue på det varme vand! Efter ar have monteret bl. Batteriet igen, troede jeg at problemet var løst, men der kommer stadig ikke varmt vand nok. Er det som jeg tidligere har nævnt noget med mængden der kommer igennem bl. Batteri, og så åbner ventilen på veksleren? Jeg har prøvet at justere op og ned på ventilen, det gør ingen forskel. Kan ventilen på veksleren være defekt?
Jeg har haft lidt af det samme, termostaten ved veksleren åbnede ikke hvis flowet på afgangen var for lille.

Her blev det løst ved at motionere termostaten på veksleren lidt (fra min til max et par gange).

Iøvrigt synes jeg det er at foretrække at have separate fremløb i lille pex-dimension istedet for et stort rør til flere udtag, du skal vente længere på det varme vand ved den sidste model og hælder derfor penge i kloaken hver dag mens du venter på at det bliver varmt.

Jeg ville koble den 15mm pex du skrev om på det hyppigst anvendte udtag.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så er fejlen fundet! Det var reguleringsventilen på veksleren der var noget galt med, trods det at den er fra oktober 2011! Jeg havde jo taget en gammel redan rørveksler fra 87 ned og erstattet med denne lidt brugte pladeveksler. Til alt hel havde jeg ikke fået den gamle smidt ud, og reguleringsventilen fra denne passer på den nye. Jeg har tagen den ene halvdel fra den gamle ventil og sat sammen med den anden halvdel fra den nye, og kan således konstatere at det må være den membran der sidder i huset det er galt med. Det virker nu, og jeg kan sætte temp. Som jeg vil.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis