Nybegynder - motorbåd

Hej folkens.
Jeg kunne godt tænke mig noget hjælp indenfor motorbåde. 
Jeg har tænkt mig at købe en lille motorbåd (4-6m), som kan bruges i fritiden til at sejle ud på øresund for at fiske eller bare hygge.(eller en lille fiskerjolle med en motor)
Er der nogle krav for hvor gammel man skal være? 
Har været inde på søfartsstyrelsen og læst, og som jeg forstod det er der ikke rigtigt nogle krav for motorbåde under 15m, andet end at en Duelighedsprøve kan anbefales?
Ville meget gerne vide hvordan det foregår og om jeg sådan set bare kan købe en en båd, registrerer den og betale for en parkeringsplads ved havnen? eller? 
På forhånd Tak.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej der er ingen krav om alder, jeg startede med min egen jolle da jeg var 14 år, men det er så også lige 48 år siden og meget er ændret siden. Det er rigtigt at du må føre en båd op til 15 m. men der er så et krav til motorens størelse som kræver "kørekort"
Men det at være bådejer indeholder væsentligt mere en bare at sejle ud for at fiske lidt eller en hyggetur på sundet. Båden skal vedligeholdes året rundt og ligger den i vandet skal man tilse den mindst en gang om ugen. "Parkerings plads" til både, se den var ny
Man køber eller lejer en båd plads for en periode ad gangen, jeg har eks. købt en andel i en havn for 20.000,00 kr. hvor jeg så har båden liggende for 1300,00 kr.om året.
Men priserne på bådpladser variere meget alt efter hvor i landet du bor, og nogle steder skal man stå i kø for at få en plads. Og især i det Østsjælandske skal du regne med en ret høj pris for en bådplads. Jeg vil tro at prisen ligger oppe omkring de 10.000,00 kr. for en sæson i det område.

Men inden du nu bliver alt for romantisk omkring det at være bådejer, skulle du måske snuse lidt mere til tingene, snak med bådejere i havnene. Og når du skal købe skal du have en erfaren bådejer eller bådebygger med til at vejlede dig. Ellers kan du meget vel ende med et udslidt trug.

Ps. i Danmark har vi ikke registrerings pligt for lystbåde som de har i Sverige Norge eller Tyskland.
Kort fortalt og lidt firkantet, så skal du have dulighedsbevis eller speedsbådskørerkort hvis båden kan plane.. Der findes en tabel hvor man udregner hvilke både det er.
Angående bådplads så kontakt f.eks. Brøndby Havn.. De har ofte pladser ledige (især nu det er krise)

Uanset om det kræves at du har dulighedsbevis eller ej, så tag det.. det er hver eneste krone værd..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

som håndværkeren også skriver, pas på med hvad du køber. du kan ende lige som mig med en relativt billig båd (ca 25000,-) som bøvler for meget.
jeg købte en 20 fods båd med indenbord diesel, en skøn gammel noget slidt båd, motoren går som en drøm efter jeg fik skiftet toppakning, og renoveret starter pris ca 2000 i alt nu skal den så ha ny termostat og låg til varmeveksler pris 650 fra dansk forhandler (200 fra england) og det er ikke engang sikkert det løser problemet, ud over det trækker den søvndspumpe løs, gearet ska justeres osv osv osv.
og jeg ville bare ha en billig båd som jeg kunne tulle ud i og afstresse
så pt kan jeg ikke komme ud og sejle, og jeg er sygemeld med stress (det er dog ikke kun bådens skyld) vil bare sige at det er vigtigt at du ser dig godt for før du handler ellers kan du ende med en "mandags båd"

det skal dog også siges at, jeg er glad for min båd på trods af alt, jeg nyder at sidde på den nede i haven med en kop kaffe, og sludre med de andre og så er bådplassen billig 800 for sommer ½ året

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jaa, jeres kommentarer giver da meget mening og de var til stor hjælp. Tusind tak skal I have  Fortsæt god dag.
Hej Lystfisker

Jeg vil anbefale en løsning, hvor du køber en jolle + en påhængsmotor + jollevogn.

Påhængsmoteren skal ikke være tungere, end at du kan + gider afmontere den hver gang, og tage den med hjem/låse inde et sted.
Jollen skal have en størrelse som er passende sødygtig - det betyder at den ikke bør være mindre end 16 fod - gerne 18 fod.
Vælg et af de anerkendte mærker - Askeladden osv. som er sikker og har opdrift.

Så risikerer du ikke at miste motoren.
Jollen kan stå på land på jollevogn - du kan evt låse den fast med kæde + du behøver ikke bundmaling + du får sandsynligvis en billig plads på havnen, og uden ventetid.

Når du er nybegynder, så er det en god start - du kan få meget sejlglæde og erfaring - og når du om et par år, er klogere på tingene, vil det være nemt at sælge dit "bådsæt" videre. En båd af et kendt mærke er nemt at sælge igen. Derefter kan du anskaffe noget nyt, hvid du har fundet ud af, at du skal bruge noget andet.

Den kombination betyder at motoren kun er 6-10 HK ? og motoren kan ikke få din båd til at plane - men du kommer ud at fiske. Når du fisker skal du jo ikke sejle hurtigt. Hvis du vil trolle, så er en mindre motor meget mere økonomisk i drift også, end en stor på 30-40 HK

Gør som de andre har foreslået: Tag speedbådsbevis og helst duelighedsbevis selvom det ikke er påkrævet - man kan ikke lære for meget - omvendt hvis man ikke ved nok om sagerne, kan det nemt gå galt.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Kunne ikke lade være med, at se på DBA for at finde noget som passer til mit forslag:

- der var een http://www.dba.dk/jolle-ukent-aarg-0-17-fod/id-1001568067/
som er lidt i den stil som jeg mener.
Der er jo ophalervogn med.

Den her er måske ikke et af de anerkendte mærker?, men ser fornuftig ud - og så billig at man jo ikke risikerer alverden.

Så skal jollen have ekstra flamingo til opdrift + anker + fortøjningern mv.

Bare et forslag - held og lykke med jagten.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja det var da et fornuftigt valg, så vidt jeg kan se er det en Norsk Jolle ved navn "Seiger" Hvorfor den har fået et nyt lag glasfiber lyder lidt mystisk.
Ja hvorfor sådan een får nyt glasfiber kan man jo spekulere over - Billederne viser også at dørken (måske) ser lidt speciel ud - så måske er der sket en reparation. Men det ved sælgeren selvfølgelig.
Men derfor kan det jo være en solid og god båd - og til den pris, så kan man jo selv forbedre videre.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Er det ikke en træbåd, der er beklædt med glasfiber?
Ikke så vidt jeg kan se, det snyder det agterspejl men jeg tror det blot er malet.
Og ja det ser lidt underligt ud der hvor dørken skulle befinde sig, Seigeren er født med dobbelt bund, måske der har været trængt vand ind ?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også