Nyt gulv på hems

Hej

Jeg skal i gang med at lægge nyt gulv på min hems over min stue. Efter jeg har fået fjernet et par af de oprindeligt bredder, har jeg opdaget at projektet måske ikke er så let som først antaget, så derfor søger jeg nu nogle gode råd.

Først lidt info:

- Hemsen er på øverste etage i en etageejendom helt oppe under taget
- Det nuværende gulv består af to forskellige slags bredder, hvor nogle af dem er i dårlig stand.
- Undersiden af noget af gulvet er direkte synligt fra stuen og noget er dækket med gips.
- Det nuværende gulv ligger på loftsbjælkerne, som der er ca. 90 cm imellem c/c. 
- Der er skruet ekstra strøer på siderne af loftsbjælkerne, som reducerer afstanden til ca. 80 cm.
- Loftshøjden på hemsen er ca. 2 m i midten, og må helst ikke blive mindre (da jeg så ikke vil kunne stå oprejst op).
- De nuværende gulvbredder er ca. 22-25 mm tykke og bøjer ikke synligt ned når man går på dem.

Oprindeligt havde jeg forstillet mig at jeg skulle lægge et klikgulv - men er nu usikker på om det kan lade sig gøre.

Efter en del søgen på nettet forstiller jeg mig nu to løsninger:

1. Massive gulvplanker der er i stand til at spænde over de ca. 80 cm.

2. Spånplade eller krydsfiner bærende undergulv med klikgulv ovenpå.

Umiddelbart synes jeg at løsning nummer to virker lettest givet mine gør-det-selv evner (pga. klikgulv i forhold til plankegulv). Jeg tænker at fordelen ved nummer to er at jeg først kan lægge undergulvet (uden at dette skal være specielt pænt) og derefter nemt kan lægge klikgulvet på det plane undergulv. Dog er jeg usikker på om jeg kan finde eks. gulv-krydsfiner der er i stand til at spænde de 80 cm. Med i betragtningen er også at der helst ikke må blive væsentligt lavere til loftet.

Jeg søger råd om hvorvidt jeg skal vælge løsning 1 eller 2 (eller en tredje?) og hvilke dimensioner hhv. de massive gulvplanker eller undergulvet skal have - her taget i betragtning, at der er tale om en hems, hvor der ikke bliver ret meget trafik eller tunge møbler.

Jeg takker på forhånd for enhver information der kan lede mig i den rigtige retning.

mvh
Christian










15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spånplade vil ikke kunne holde, men en 32 mm. krydsfiner kan. den er dog så dyr at det bedst kan betale sig at lægge gulvplanker / Brædder. Du kan godt købe nogle brædder der er ca. 130 mm. brede og 28 mm. tykke de vil kunne holde til det store spænd når det kun er en Hems der er tale om.
Jeg tror at jeg ville lægge en gulvspånplade direkte oven på de gamle brædder. Så hæver du dog højden af gulvet med 22 mm + klikgulvets højde.. 

Er det forstået korrekt at man kan se de gamle gulvbrædder fra stuen? og vil man så ikke også kunne se spånpladens underside nedefra hvis du fjerner alle de gamle gulvbrædder?

Mvh Mærsk

Mange tak for svarene.

#Håndværkeren:  Hvis man skal helt op i 32mm krydsfiner + klikgulv så har du nok ret i at det ikke er en optimal løsning. Jeg havde håbet på at man kunne nøjes med tyndere krydsfiner, så den samlede tykkelse med klikgulv blev omkring de 32mm.

#Mærsk: Man kan se undersiden af nogle af bredderne (ca. halvdelen af hemsen) direkte fra stuen - så spånpladernes / krydsfinerens underside vil blive synlig. Jeg går ud fra at man ville blive nødt til at gøre et eller andet ved overfladen for at få det til at se pænt ud nedefra. Hvis man lægger spånplader ovenpå det gamle gulv er jeg bange for at loftshøjden bliver for lille til at jeg kan stå op.

Ang. de 28mm massive gulvbrædder - kan man selv lægge det med succes hvis man aldrig har lagt gulv før ? dette var den primære grund til at jeg forsøgte at finde en løsning der var baseret på klikgulv... 

mvh
Christian


Om du kan selv ? Hvis du lægger dine hænder på et bord med håndfladen ned mod bordet og dine tommelfingre peger imod hinanden, skulle der være gode chanser for at selv du kan lægge et rigtigt plankegulv.
Jeg skriver gerne en vejledning i hvordan, men beslut dig først.
Burde man ikke kunne skrue et par bjælke sko på tværs af dine spær så en kommende plade vil blive understøttet i længde retningen også?

dvs. en bjælke fra spær til spær | - |
(binde streg = ny lægte sat fast på 2 spær med bjælke sko

Dog ville det så betyde, at I ikke har synlige bjælker fra stuen af, og det er måske ikke så pænt.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Har du evt. mulighed for at tage et billede set ned fra stuen af? Vi skulle jo gerne finde en god og holdbar løsning :-)

Mvh Mærsk

Endnu en gang tak for forslagene!

Jeg har også tænkt på bjælkesko for at mindske afstanden mellem strøerne, men som du siger vil dette så kunne ses nedefra.

Hermed nogle billeder af projektet (den røde kasse viser den del af gulvet der kan ses nedefra):






mvh
Christian
Hej.
Et lag nye brædder, der er smukke at se på, oven- og nedefra, men det skal være not og fer da der ellers kommer drys igennem.

mvh

 varmetossen

For mig at se, har du et dobbelt lag bjælker i den hems, så har du overhovedet tjekket om det forholder sig såden ?
Mener du om der er to lag brædder ovenpå strøerne? For det mener jeg bestemt ikke der er. Hvis det er fordi du mener at brædderne på undersiden ser anderledes ud end dem der ligger på hemsen, så er det fordi der er brugt en anden slags brædder der hvor undersiden er synlig fra stuen (jeg går ud fra at dette stykke har været åbent tidligere, og der så efterfølgende er lagt brædder på for at udvide hemsen).

Måske jeg misforstår spørgsmålet?

mvh
Christian
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis