Revner i Samlebrønd

Hej LDS'ere
Vi havde en støttemur der faldt sammen her i vinters og vi har nu været ved at lave en ny støttemur og fik i den forbindelse fjernet ca. 10 cm jord/sand for ikke at skulle have så højt en støttemur. Vi fandt så en gammel samlingsbrønd (nok fra 66 hvor huset blev bygget) som havde en 75x75 cm metalplade som dæksel, og under dækslet ser det ud som om noget af kraven på brønden er blevet skåret af for at sænke brøndens højde. Da vi så åbner op ned i samlebrønden kan vi se der er en del revner i brøndkraven/ringen, mens at renden hvor spildevand (fra 2 toiletter og bad) samles i brønden og bliver ledt videre ud i offentlig kloak ser intakt ud.

Vi overvejer lidt om man skal skifte kraven/ringen i samlebrønden, men er der nogen der ved hvad en sådan udskiftning kan rende op i? Og hvor meget af arbejdet må man selv lave ved udskiftning af en brønd og hvad skal en aut. Kloakmester lave?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der alene er tale om at skifte den øverste ring på brønden, uden at komme ned til rørføringer og egentlig kloak, så er der ikke noget til hinder for at gøre det selv.
Uden at kende kr. og øre vil jeg neme det ikke kan være særlig bekosteligt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er faktisk kloakmesterarbejde!

Hvis du vælger at udskifte, ville jeg øge højden, så dækslet ligger synligt i terrænet, som det skal, da der jo skal efterses en gang imellem, og den er ikke væk, hvis der skulle opstå problemer i fremtiden.
Jeg er helt indforstået med at det er kloakmester arbejde som jeg skrev i den første post, men derfor kan man vel godt grave op rundt om brønden uden at være kloakmester. Vi har boet her i snart to år og blev lidt overrasket over at finde brønden da den lå under 10 cm sand og et lag belægning, så hvis man kunne gøre den synlig og mere tilgængelig ville det selvfølgelig være det bedste. Så tror bare vi må kontakte en fagmand efter ferien og få et tilbud på ny brønd.
Jeg er helt indforstået med at det er kloakmester arbejde som jeg skrev i den første post, men derfor kan man vel godt grave op rundt om brønden uden at være kloakmester. Vi har boet her i snart to år og blev lidt overrasket over at finde brønden da den lå under 10 cm sand og et lag belægning, så hvis man kunne gøre den synlig og mere tilgængelig ville det selvfølgelig være det bedste. Så tror bare vi må kontakte en fagmand efter ferien og få et tilbud på ny brønd.
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup på 17 jul 2013 10:37
Det er faktisk kloakmesterarbejde! 

Skal det forstås sådan, at også udskiftning af den øverste ring, uden at komme i rør og egentlig kloak, kræver kloakmester?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis det ikke er store åbne revner, ville jeg ikke bekymre mig, det kan ikke styrte sammen da jorden uden om holder ringene på plads.
Det kan give lidt indsivning, men ikke noget der vil genere dig.

Så find et beton dæksel, og skift evt den øverste ring, hvis den er skåren skævt af.
Selv om det er kloakmester arbejde, ville jeg nu lave det selv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis