Dampspærre ved krybekælder

Jeg har brækket vores gamle gulv i stuen op for at lægge nyt (gulvspån + laminat). I halvdelen af det jeg har brækket op var der dampspærre, og den anden var der ikke. Vores stue har åbenbart tidligere været to rum. Så mit spørgsmål er, skal der være dampspærre? Der er krybekælder nedenunder.

/Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er gulvet isoleret ned mod krybekælderen så skal der dampspærre i, hvis der ikke er isoleret er der ingen grund til en dampspærre.
Der er isolering mellem strøene. Dampspæreren skal vel sidde på den varme side altså ovenpå strøene. Jeg har læst mig frem til at når jeg lægger gulvspånpladerne, skal de limes på strøene, for st undgå at gulvet knirker. det bliver lidt svært når der ligger dampspærre hen over.

Hvordan klarer jeg dem?
Det er nok rigtigt at der er nogle regler der kolliderer en gang imellem, men her er dampspærren langt vigtigere end fastklæbning af gulvspånpladen.

Husk at jo mere du isolerer, jo mere skal du øge ventilationen i krybekælderen.

En god ting er, at afslutte med en hård selvbærende batts ned mod krybekælderen, da den er vindtæt og ikke angribes af skimmelsvampe, som kan være et problem i krybekælderen, når der isoleres.

Den hårde batts må gerne placeres i T-formede lægter under bjælkerne, så disse også er dækkede af isolering nedefra.

Ellers er min anbefaling normalt, at lave krybekælderen om til et terrændæk, for at undgå mage problemer med ventilation, skimmelsvampe m.m.
Skrevet af Orla Nautrup på 17 jul 2013 10:32

Husk at jo mere du isolerer, jo mere skal du øge ventilationen i krybekælderen.

Ellers er min anbefaling normalt, at lave krybekælderen om til et terrændæk, for at undgå mage problemer med ventilation, skimmelsvampe m.m.

Nu er der jo bare tale om at han vil skifte gulvet, så en komplet renovering af dækket virker lidt voldsomt, medmindre isoleringsarbejderne er lavet på et senere tidspunkt.

Jeg vil også mene at du skal have spærre på, men man kan spørge sig selv : hvorfor har de lagt spærrer over det ene rum men ikke det andet? Er der krybekælder under begge rum? Er isoleringen udført som efterisolering og virker det som om at de to rum er isoleret samtidigt? Virker det som om der er fugtigt i den del af gulvet hvor der ikke har været spærre og ligger der evt. noget længere nede som er diffusionstæt?  

 Certificeret Statiker

Så vidt jeg kan læse af spørgerens indlæg, står der intet om isolering. Hvis der fortsat ikke skal være isoleret vil jeg mene at det er bedre at der også kan komme luft til undersiden af et træpladegulv.
Annonce
Så vidt jeg kan læse af spørgerens indlæg, står der intet om isolering.

Prøv at læse spørgerens opfølgning til dit eget indlæg, og se om der står noget om isolering dér :-)
I den halvdel med dampspærre er der 20 cm isolering og i den del uden er der kun 10 cm.
Krybekælderen og hele gulvkonstruktionen er knastør, der er ingen tegn på fugt :-)
Hvor mange cm isolering skal man have over en krybekælder?
Skrevet af raven på 17 jul 2013 23:37
Hvor mange cm isolering skal man have over en krybekælder?
Mindst 20 cm.

Skrevet af Håndværkeren på 17 jul 2013 23:58

Mindst 20 cm.


Det anbefales ved efterisolering af krybekældre, at der maksimalt udføres 150 mm isolering da der erfaringsmæssigt opstår problemer ved tykkere lag. Det kræver at der samtidigt udføres forbedringer af varme og fugttekniske forhold, så det er ikke noget man bare hovedløst skal kaste sig ud i! 

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis