At lave et vindue der kan åbnes

Jeg har købt en pavallion på små 30kvm og nu igang med at renovere den fra top til tå. Det er tiltænkt som et legerum og soveværelse, indtil vi er færdige med vores 1.sal.
Der er efterhånden styr på det hele. Undtagen vinduerne

Jeg købte et par fastkarmsvinduer i str 209*60 og jeg var så heldig at få nogle energiglas(10stk). Med dem kunne jeg godt tænke mig at lave nogle vinduer, som kunne åbnes. Det skal jo gerne være tæt til vinter.

En alternativ løsning er at lave fastkarmsløsningen, hvilket ikke er noget problem, men i så fald skal jeg have lavet en løsning, hvor jeg skal kunne lufte ud

Kent

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en god mulighed. Jeg tænker bare på noget lidt større
Jeg skulle gerne være færdig med den indenfor 5 uger og børnene skulle kunne rykke derind. Og jeg forestiller mig, at der kan blive pænt varmt med de vinduespartier der kommer i, hvis der ikke er en ret god udlftningsmulighed...

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
En el ventilator, som dem man har i badeværelset kunne være en mulighed. Og med nogle ventiler rundt om, burde det godt kunne trække noget luft ud Evt 2 ventilatore, med low noise og lavt strøm forbrug.
Men er det så svært, eller dyrt at lave et vindue som kan åbne(og holde tæt)

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
Det er heller ikke en dum løsning og nok også en jeg vil tage i brug, men jeg ville meget gerne lave et ordenligt vindue, som kunne åbnes. Eller en løsning, hvor jeg kunne åbne op. Bare økonomisk overkommelig og erne med de glas jeg nu har...

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
Nej det er da ikke svært at lave et vindue der kan åbnes hvis du er uddandet snedker, men hvis du hverken har maskiner eller viden om det så køb hellere et par færdige.
For at sådan et vindue skal kunne holde til at blive brugt, er det ret vigtigt at det er lavet rigtigt. Karmen skal lige som rammen samles med sinker der skal være false i både ramme og karm. Tingene skal laves temlig nøjagtigt og retvinklet, det kan sagtes laves med udelukkende håndværktøj men så tager det også lang tid. Jeg har da lavet et par stykker efter hånden, men har også maskineriet til det og en uddandelse som bådebygger bla.
Jeg ved ikke om det er muligt at finde tegninger til det, for de kan jo hjælpe et langt stykke hen ad vejen, ellers er muligheder i at finde et gammelt vindue med karm, og så kopiere det blot i mål der passer til dine ønsker.
Mange tak. Det var lige de svar jeg havde brug for. Jeg tror bare at jeg holder mig til fastkarmsløsningen og så betaler mig fra en terassedør, lidt ventilation og et par ventiler. Då burde der være god mulighed for udluftning.

Mange tak for hjælpen.

Alt i klamp og hovsaløsninger udføres.
Jeg har også selv lavet et par vinduer, og jeg må indrømme at det tager ret lang tid med hobbyværktøj.
Besparelsen på et par tusinde er ingenting i forhold til den arbejdstid man lægger i det. (jeg brugte langt over 40 timer på to vinduer på til sammen 180x60 cm med en vinduesåbning på ca. 48x48), men på toppen af boomet, kostede vinduer jo også noget helt andet end idag.

Det sagt, så kan du da sagtens vælge at "eftermontere" en åbning, hvis det viser sig at du har brug for mere ventillation når først du er færdig med projektet ?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis