Facadeisolering med fundament

Vi har et stykke pudset mur (ca. 6 x 2½ m) som skal isoleres 30 cm. ud, så det kommer til at flugte med et udhæng i samme længde ovenfor. På grund af bredden og murens kvalitet kan vi ikke blot hæfte isoleringen direkte på muren men må understøtte den, så den bliver selvbærende. Vi vil lave en trækonstruktion med rockwool og træbeklædt yderst. Vores spørgsmål handler om fundamenteringen: vi vil helst ikke grave 90 cm. ned pga 1) fare for sætning af huset (der er ret gammelt) og 2) et kloakudløb midt på. Vi forestiller os følgende: at vi graver omkring 40 cm ned og fylder op med leca-nødder, hvorpå vi sætter en enkelt række fundamentsten som armeres. Herefter bygges trækonstruktionen oven på fundamentet. Lyder det fornuftigt? Vi har ikke kunnet finde noget oplysninger om præcis løsningen af dette problem - kan nogen hjælpe? På forhånd tak

Vindheks
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er at når i ikke er nede i 90 cm, så vil i risikere at der sker frosthævninger af vægfeltet Måske i skulle undersøge muligheden for at montere jeres fundering på en række konsoller fastgjort til det eksisterende murværk!

 Certificeret Statiker

Tak for hurtigt svar! Det lyder som en mulighed, som vi kunne undersøge. Vi ville dog nok foretrække at undgå belastning af den oprindelige mur og kombinere isolering af væggen med en isolering af soklen i en vis dybde. Måske kan de to dele skilles ad? Vi har undersøgt lidt forskellige muligheder på nettet, bl.a. dukkede et Sundolitt funderingssystem op, som liggerdelvist oven på jorden, men det er formodentlig uegnet...

Vindheks
Går ud fra at det er de der F-sokler fra sundolitt du henviser til. Sundolitt løsningen kan lægges direkte på bæredygtig jord - dvs i skal derfor grave ud dertil. Det smarte ved dem er at man ikke skal lave forskalling og at man samtidigt får lavet isoleringen af sit linjetab langs fundamenterne.

Alternativt til konsolløsningen kan i lave en række punktfundamenter - nedbor nogle plastikrør til bæredygtigt og frostfri dybde og fyld dem med beton - og oven på dem kan i etablere en fundamentsbjælke som i kan bygge væggen på!

 Certificeret Statiker

Ja, det er F-sokler, jeg tænker på. Så vidt jeg kunne se, var de ret bredde - vist 50 cm. og derfor var jeg i tvivl om de kunne bruges, men det vil du altså ikke afvise?

Det med punktfundamentering lyder meget lovende, det havde vi også selv overvejet...! Hvor mange ville du sige der skulle til, til en 6 meters mur? Er det nogle bestemte rør, som fx. kan købes i byggemarkeder? Jeg antager, at de skal fyldes op med beton (kender dem simpelthen ikke)

Vindheks
Jeg ville afvise F-soklen med den begrundelse at de skal stå på bæredygtigt jord og i frostfri dybde. det betyder at i ville skulle grave 90cm ned ved siden af eks. fundering for at lægge dem - det vil jeg ikke tilråde!

Med rør tænker jeg ganske alm. kloakrør eller lign. som er egnet til miljøet i jorden. Fundamentsbjælken skal udformes som en egentlig bjælke der spænder mellem punkterne. Hvor mange der skal være afhænger jo af hvad de skal kunne overføre af laster. umiddelbart er væggen jo ikke særlig tung, så 1 pr meter vil være et bud! Men hvad gør i med vindlaster? Fører i dem ind til murstensmuren med bindere eller har i tænkt at den nye væg skal optage dem?

 Certificeret Statiker

Vi havde tænkt at lave en trækonstruktion med tre lag svarende til at man lægger tre lag rockwool. Vi vil bygge konstruktionen op sådan, at træ'rammen' i midten monteres på fundamentet og løber lodret, mens konstruktionen yderst løber vandret (så kan man montere dækbrædder (en-på-to). Den inderste del af konstruktionen løber så enten lodret eller vandret og den inderste del hæftes også på eksisterende mur. Vi håber den konstruktion tager vindlasten...

Vindheks
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis