fald på garage tag

Hej alle.
Har en garage med fladt tag vil gerne hæve så der kommer fald på tag, altså lægge 7 skift mursten i den ene ende, det er for at den får højden på huset der ligger lige ved siden af. Garagen er bygget med slagge(lega) sten indvendig og mursten udvendig. Mit spørgsmål er indvendig kan jeg bare bygge oven på de eksisterende slagge sten, og kan det holde, udvendig kommer der jo mursten og køber nogle mur binderer der kan skrues i slagge stenen. Hvor mange pr cm2.
Jeg skal have tagpap på, hvad er den bedste opbygning er det med brædder 125mm med fer og not sat sammen, eller store plader til tag belægninger, det skal være det der holder bedst.
På forhånd tak.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I henhold til foreskrifter skal anvende 5 stk RF Ø5 binder pr. m2.
Du skal huske at du ikke må placere bindere ved hjørnerne. Du skal holde dig 1 m fra hjørnerne.

Om slagger sten kan holde, kan jeg faktisk ikke svare dig. Har jeg endnu ikke fået fornøjelsen af at regne på det.

Rent statisk er 18 mm vandfast krydsfiner lige så gode som 22 mm bræder (går ud fra at spærene er placeret pr. ca. 600 mm).
Personligt kan jeg bedre lige brædder, fordi jeg har mener, at de har bedre holdbarhed. (kan desværre ikke dokumentere min påstand).

Dog skal du huske ved brædder at disse skal sømmes med 2 søm pr. brædde for at sikre skivevirkning i tagkonstruktionen.

Husk forankring af tag!
Skrevet af Art-tek på 18 jul 2013 23:05

Personligt kan jeg bedre lige brædder, fordi jeg har mener, at de har bedre holdbarhed. (kan desværre ikke dokumentere min påstand). 
 

Kan jeg heller ikke, men er meget enig med dig, limen i krydsfineren er vandfast er tillader derfor ikke rigtigt udtørring, hvilket over tiden betyder opfugtet og nedbrudt finer plader.

Hvor imod brædderne fint kan tørre ud, og derfor holder længere.
Tak for svarene. Der kommer jo mursten oven på de gamle mursten så det må da kunne holde. Og det lyder til at brædder er det jeg bruger. og jeg forankrer bare lige lidt længre nede og pudser det op igen.  Ellers ser jeg ved næste storm om det kunne holde

 

Min tag lægger mener at hele Douglas plader er fine til et garage tag. Har tænkt at lægge spær med 60 imellem spærene regner jeg med bliver 10" 240mm, så jeg kan få 200mm isolering, er det luft nok over isoleringen (hvordan samler jeg dem skal enderne være over et spær eller er det lige meget)

 

10" = 245mm og isoleringen er 195mm så det går lige ja.

Jep, ingen flyverstød i finerpladerne, så de må skæres til så de er samlet over spærene.
Annonce
og det gøres hvordan (mener du at pladerne skal samles over spær hvad gør jeg så på midten når jeg ikke har fer og not til at samle ,skal jeg sætte spær så det passer med pladerne) hvad med understøtning af samlinger det var der på de gamle plader der var skruet et forskallings bræt på

 

Ja, enten sættes spær så de passer under pladerne, eller pladerne skæres til så de passer over spær.

Hvis det er på eksisterende spær, så lægter man tit også smider tyndere plade på, det er billigere end 22mm finer plader, som man så har 20% spild på pga. spær afstanden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis