Dimensionering af træsøjle

Jeg skal have lavet 5 høje punktfundament til at bære den en side af mit kolonihavehus.
Højden fra terræn til bundrem er ca 45 cm, og har fået at vide, at det ikke dur at støbe et punkt i den højde.

Derfor har jeg tænkt at lave en trækonstruktion til at bære bundremmen. Se tegning. Huset er 4,5x4,5m og sættes med 5 punkter på hver side. Husets egenvægt er ca 2 ton. Stolpen holdes af et U-jern og boltes fast.


1. Hvad skal dimensionen være på konstruktionstræet for at de kan holde til vægten af den ene side af huset?

2. Hvad er korrekt diameter til punkterne, når de skal støbes og samtidig understøtte træstøtten?

                   
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge samme dimension som bundremmen og sikre med et par skråstivere eller krydsfiner i mellemrummene at det ikke "tilter".

Nogen trælaster er flinke at hjælpe med tommelfinger-dimensionering - prøv det når du alligevel skal købe materialerne.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Det forstår jeg heller ikke - måske bortset fra det ikke ser pænt ud.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af Art-tek på 18 jul 2013 22:54
Hvorfor dur det ikke at støbe betonfundamentet op til remmen?
Det er bare et spørgsmål om at anvende den rigtig beton og illæg den rigtig armering i.

Simpelthen fordi jeg ikke har prøvet 1) at mixe cement før, 2) lege med armering... derfor tager jeg den sikre løsning - og så ser det jo også æstetisk pænere ud

Sååå... hvis I kender svaret på spørgsmålene, er jeg super glad!
Annonce
Hvor meget skal der gøres ud af det? Egenvægt fordelt på 10 fundamenter - ca 200 kg per punkt - dobbelt op som sikkerhed - 400 kg (fire velvoksne mænd) per punkt. Der skal ikke meget beton til at bære det!

I øvrigt - hvorfor ikke blot opstille "skuret" på sokkelsten. (dem man tit ser brugt som parasolfødder i beton)?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Se, allerede der har du afviget fra normen. Idet normen forskriver at der skal regnes med 150kg/m2 for bolig og som skal multipliceres med 1,5 som sikkerhedsfaktor. dvs. 225 kg/m2. ganges med 4,5x4,5 m / 10 fundamenter giver det 455 kg pr. fundament udover egenlast, snelast og vindlast. Det er rigtigt at der ikke skal være meget beton til at bære den last, men det er jo heller ikke det der er som regl problemet. Det er jordens bæreevne der er et problem. Derudover så taler vi om dimensionering af trærem som skal klar en personlast på 510 kg/m. så er der samlinger som skal sikrer overførsel af sug fra tag til fundamenter osv.

Hvor meget der skal gøres ud af det, er så op til agupma og hans forventning til det færdig hus og levetiden af huset.
- det er et kolonihavehus!!

Jordbor, 10 stk 100 x 100 mm trykkede stolper i passende længde for at nå i frostfri dybde, bygningsbeslag for fastgørelse af rem til funda-stolper. Evt bruges færdigbeton til at efterfylde omkring stolper.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis