Korrespondance + udtag med død nul.

Hej

Jeg har haft en elektriker til at "genoprette" en kontakt til korrespondance + 1 udtag ifm. noget ombygning og af nærrighed vil jeg selv sætte kontakt i. Der er 5 ledninger i alt at gøre godt med. En sort + hvid, de er til korrespondance, og så er der brun, blå og grøn. Det lyder jo så alt sammen ganske lige til. Jeg kan fint få korrespondancen til at virke til lys, men udtaget er der ikke meget succes med. Her har jeg sat grøn i jord, og så satser jeg på at brun er fase med blå som nul. Brun fungerer også ganske fint som fase, men jeg er nød til at hente nul på en af korrespondance-ledningerne, og hvilken en skifter jo så afh. om der er tændt eller slukket på modsatte kontakt i korrenspondancen. Den blå ledning virker fuldstændig død  

Indtil jeg nåede det umulige udtag virkede alt efter teorien for en korrespondance A, såvidt jeg kunne se. 

Er det mig der ikke helt forstår hvordan det her burde virke eller har elektrikeren monstro glemt at tilslutte nul til den blå ?? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er en ny installation, så burde den blå være nul, du må finde den anden enden af den blå, og få den tilsluttet der til nul.
Det er jo i forbindelse med noget renovering, så det ikke sikkert det er monteret efter nutids normen.

Jeg vil anbefale dig, ligesom jens, at finde den anden ende af den blå, som sikkert sidder løst, eller ikke er monteret. Evt i en dåse, lampeudtag eller hvor kablet nu løber hen.
men jeg er nød til at hente nul på en af korrespondance-ledningerne

en korrespondance A

Det lyder helt galt. Det vil betyde, at du har fase på dine lamper, selv når de ser ud til at være slukket. Det er livsfarligt, f.eks. for den næste som skal skifte en pære.

Tror du ikke din elektriker har forberedt til en B-korrespondance?
Skrevet af jenshøj på 16 jul 2013 21:03


Det lyder helt galt. Det vil betyde, at du har fase på dine lamper, selv når de ser ud til at være slukket. Det er livsfarligt, f.eks. for den næste som skal skifte en pære.

Tror du ikke din elektriker har forberedt til en B-korrespondance?

Der er ikke strøm på lampeudtaget heletiden med en A eller B korrospondance. Det er kun med en C at man har fast fase på lampen.  Så ikke noget problem her.   
Dog kunne jeg ikke forestille mig at elektrikeren har forberedt til en A, da det er sjældent at man laver sådan en, men det kan jo være en gammel installation, og der derfor ikke har været en fase med ovre i den anden afbryder.    Men hvis det er lavet med 5 leder kabel, kunne jeg ikke forestille mig andet end det var en B korrospondance
Man har ikke fast fase på lampen ved en C korrespondance.......der kan være fase på fatningen selv om lampen ikke lyser .......en kort periode var denne type korrespondance lovlig  efter HFI afbryderens fremkomst i tresserne , men  hvis begge afbrydere
blev betjent samtidigt kunne der ske en kortslutning , og det gjorde at denne type korrespondance  stadig er ulovlig.........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Der er ikke strøm på lampeudtaget heletiden med en A eller B korrospondance.

Hvis det er koblet, som catch22 skriver, så afbrydes nullen i hans korrespondance, og der vil derfor være tændt fase hele tiden på lampen.
Skrevet af jenshøj på 16 jul 2013 22:15

Hvis det er koblet, som catch22 skriver, så afbrydes nullen i hans korrespondance, og der vil derfor være tændt fase hele tiden på lampen.

Ikke som jeg læser det. og på en A kan man jo godt få nul ned i kontakten gennem mellemledningen hvis det er en gløde pære.  http://www.axencrone.net/el-mappen/2/Taendingssystemer/Korrespondance-A.jpg Er vi ikke enige?
Skrevet af Svend Høst på 16 jul 2013 22:03
Man har ikke fast fase på lampen ved en C korrespondance.......der kan være fase på fatningen selv om lampen ikke lyser .......en kort periode var denne type korrespondance lovlig  efter HFI afbryderens fremkomst i tresserne , men  hvis begge afbrydere
blev betjent samtidigt kunne der ske en kortslutning , og det gjorde at denne type korrespondance  stadig er ulovlig.........

ja det rigtigt. Var lidt forkert beskrevet af mig.  Man afbrød på nullen, og ikke på fasen som man gør idag. Det er der lovkrav om, så ikke der kan opstå situationer hvor noget ser slukket ud, med der stadig er fase på
Hej

Så har jeg været på loftet og målt efter i den samleboks elektrikeren lavede deroppe. Der var nul også "død". Så fulgte jeg kablet fra samleboksen, ind under gangbroen og ud på den anden side og over i modsatte side af loftet, begravet under 40cm papiruld gik det ned i en mur. Så var der da ikke flere samlebokse, der kunne være noget galt i. Med 25 grader uden for og høj solskin var det en skøn tur på loftet og humøret var højt og konstant stigende...not. Nå, men kablet går så ned i rosetten hvor lampen med korrespondace er tilsluttet...og her havde elektrikeren da lige glem at sætte nul sammen med de andre nul ledninger der samles her...den var bare bøjet af og skubbet til side. Tak for det....

Jeg kunne nok også have sagt mig selv at det var her jeg skulle kigge først, men antog konstant at det måtte være mig, der ikke forstod hvordan det skulle virke.
Jeg vil mene at elektrikeren har lavet det som beskrevet her:

http://www.elfred.dk/Elteknik/UVMat/Korr/A_korr.aspx
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis