Opdeling af stue med ventilation - ny indregulering?

Hej alle

Vi har købt et hus med Genvex ventilationsanlæg, og skal sætte en let væg op for at lukke et område af stuen af til soveværelse, da stuen er ret stor og indretningen fint tillader dette.

Jeg spekulerer dog lidt i hvad det vil betyde for ventilationsanlægget.
Som det er nu, tror jeg at stuen består af 2x indblæs og 1x udsug armaturer.

Det kommende soveværelse vil derfor have 1x indblæs. Betyder det at hele systemet skal gen-indreguleres, eller i værste fald at vi skal trække flere udsug? Jeg tænker på om der vil opstå overtryk i soveværelset og om dørene vil stå og "suse"..?

Der er i øvrigt brændeovn i stuen, hvis dette skulle have betydning.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen bud?
Nej. Du behøver ikke gøre noget.
Normalt er der udsugning i køkken, bad, toilet og bryggers, og indblæsning i alle andre rum.
Du skal sørge for, at der er plads under døren -ca. en cm- til at luften fra soveværelset kan komme ud under døren. Så får du ikke problemer med hverken indregulering eller tryk. Det er, trods alt, relativ små mængder luft der er tale om, hvis anlægget er korrekt indreguleret.

Jeg vil i øvrigt anbefale at du måler strømforbruget på dit anlæg. Et forkert indreguleret anlæg kan være en strømtyv til over 1000 kr. om året foruden det varmetab som overventilation koster i fyringssæsonen. Sig til, hvis du har brug for et par tips i den anledning.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for svaret - jeg vil kigge på døren når vi flytter ind og skal igang med arbejdet.

Kom meget gerne med fif - hvordan kan jeg se om det er forkert indreguleret i forhold til strømforbruget? Ja, det vil bruge mere, men hvad er det, præcist?

Min første tanke var at sætte en effekt-måler dims hen over tilslutningen til 220v, og sammenligne med hvad Genvex siger, at anlægget trækker?
En elmåler, som du nævner er fin til formålet. Mit anlæg, som er superoptimeret med kanaler mm, bruger 36 W når det leverer 220 kubik i timen.

En vigtig størrelse i ventilation hedder SEL. Specifik Elforbrug til Lufttransport. BR siger max 1000 Joule pr kubikmeter luft. Formelen er: (Watt * 3600) / Kubikmeter pr time. Mit eget anlæg ligger på 590 J/kubik.
Det er vigtigt at notere sig, at SEL stiger med kvadratet på luftmængden. En fordobling af luftmængden koster 4 gange så meget strøm pr kubikmeter.

Mit anlæg er sat, så det på trin 1 kører ca. 130 kubik i timen, trin to giver ca. 220, trin tre giver ca. 300 kubik i timen og trin 4 er bundgas.

Jeg har lavet et ugeprogram, så der køres trin 2 mellem kl 05 og 08 og igen fra kl 16 til 20 i hverdagene. Det passer med badesæsonen og madlavning. I weekenderne er der lidt flere timer på trin 2. Trin tre er ikke programmeret, men bruges til emhættedrift (den er sat på anlægget) og når der af en eller anden grund skal lidt ekstra til. Trin 4 bruges aldrig. Mit ugeprogram giver et fint indeklima i vores helt nye og supertætte hus.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ok tak for fingerpegene.
Det lyder rigtig optimeret, dit anlæg :-)

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt mit kan indstilles så præcist. Jeg har set aggregatet på loftet, og der er ikke betjeningspanel, nede i stuen er der en RF styring, som er sat til 30, så når luftfugtigheden kommer under 30%RF skulle anlægget stoppe, men mere styring er jeg ikke sikker på at der er..?

Det er vist 20 år gammelt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis