Aircondition

Hej lav-det-selv-er!

Jeg kunne tænke mig at lave et kølerum til frugt og grønt, måske 5 kubikmeter, og har overvejet at bruge en aircondition til at holde temperaturen nede. Men en normal aircondition går kun ned til ca. 15 grader C, mens jeg gerne ville have temperaturen ned til 5 grader eller mindre.
Kan det lave sig gøre at justere på en aircondition så den går så langet ned eller der der noget konstruktionsmæssigt der forhindrer dette?
Jeg går naturligvis efter en økonomisk interessant løsning på problemet.

Er der nogen der har et bud?

Intet er for kompliceret til at lave det selv
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En aircondition er ikke beregnet til det formål, det vil blive meget dyrt at have den kørende døgnet rundt. Du skal have en stor kølekompressor i stedet for.
Det kan ikke komme til at fungere.
Kølemidlet er valgt til at passe med det temperaturområde maskinen er designet til at arbejde indenfor.
Du kan muligvis tune lidt på pressostattrykkene mm og dermed vride et par grader yderligere ud af den, men ikke i det omfang du har brug for her.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Man kunne jo lave sit eget køleanlæg, f.eks. ud af et gammelt bilanlæg.
Jeg har målt temperaturer i udblæsningen til kabinen helt ned imod 0 grader og jævnligt 5-6 grader på anlæg med GM eller Frigidaire kompressorer. Det var så i tiden med Freon 12 som medium.
Jeg ved ikke om de mere moderne anlæg kan komme så langt ned. Det virker ikke rigtigt som om det måske er muligt længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Men hvorfor også gøre det maskinelt ! Graver du ud til en kælder, vil du altid kunne holde en temperatur på omkring de 5 plusgrader. Førhen var det ganske almindeligt at man på gårdene havde en lille kælder under køkkenet, og der nede var der altid køligt. Jeg bor selv i sådan et gammelt hus hvor der er kælder under køkkenet, d.v.s. nu er det badeværelse og der er lavet et større køkken. Men der nede er temperaturen sjældent over 5 plus grader.
Tak for svar fra Håndværkeren og andre

Med hensyn til det sidste svar så skulle jeg måske tilføje at mit lav-det-selv køleanlæg skulle installeres under varmere himmelstrøg, i Brasilien, så jeg forventer ikke at finde tilsrtækkelig med kulde i en meters dybde, men hvem ved...
Et professionelt køleanlæg ser ud til at blive en dyr fornøjelse.

mvh

Verdensborgeren

Intet er for kompliceret til at lave det selv
Annonce
Hej.
Nu er du på "lav det selv", så hvad med et par frysere du skræller og sætter op til et anlæg.
Skal det skæres op og monteres, kan der altid - alle vegne - fyldes ny væske på.
Det vil være det billigste at holde kørende.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Håndværkeren på 16 jul 2013 11:25
Men hvorfor også gøre det maskinelt ! Graver du ud til en kælder, vil du altid kunne holde en temperatur på omkring de 5 plusgrader. Førhen var det ganske almindeligt at man på gårdene havde en lille kælder under køkkenet, og der nede var der altid køligt. Jeg bor selv i sådan et gammelt hus hvor der er kælder under køkkenet, d.v.s. nu er det badeværelse og der er lavet et større køkken. Men der nede er temperaturen sjældent over 5 plus grader.
 

Ahh..... det er nu ikke helt rigtigt , måske om vinteren , men ikke om sommeren.....lige nu er jordtemperaturen 19Gr.C i 50 cm dybde og 12GR.C i 120cm dybde..........det er akkumuleret solvarme som snart topper....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis