gipsloft på gamle hanebåndsspær

hej glade lds´er

jeg er nu kommet så langt i mit projekt  ny 1sal, at jeg skal igang med at bygge op igen indefra, men er ikke så erfaren med træ/gips arbejde endnu, men det ommer vel

jeg har 80 - 110 cm cc mellem mine spær, de skrå vægge skal føres helt ned til gulvet, og loftet hæves ca 40 cm over hanebåndene

det er min plan at jeg på de skrå vægge, retter spærrene op med en lægte, putter 200 mm isolering i, sætter dampspærre på, krydsforskaller med en lægter 30cm cc, yderligere 50 mm isolering, kabler osv, og til sidst gips direkte på mine lægter

er det helt skidt?

mht til loft er jeg lidt mere i tvivl, min tanke var at sætte noget tømmer mellem spærrene, og ellers som ovenstående, men hvilken dimension skal det tømmer ha?

der er ca 240 cm fra spær til spær, og 80-110cm cc mellem spærrene, er 245*45 mm nok??

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Som jeg forstå på dig bliver den "nye spær" udelukkende belastede med den nye loftkonstruktion, hvor de øvrige spær bliver der ikke ændret noget ved.
I dette tilfælde er 45x245 mere end rigeligt. Jeg vil lægge den langs med eksisterende hanebånd. Samling mellem de nye tømmer ,og eksisterende spær må ikke være alt for stift, ellers overtage de nye hanebånd funktionen fra de gamle hanebånd og der vil fremkomme uønsket momenter i spærene. Husk dampspærre også i loftet.

Mht. De øvrige spær skal du gøre op med dig selv om de nye indbygget materialer ( lægter, isolering og 2 lag gips) svarer nogen lunde i vægt til de gamle materialer du har fjernet. Ellers er det en god ide at undersøge om spærene har den nødvendige bæreevne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis