Tilslutning af induktionskogeplader

Hej. Så prøver jeg lige lykken her for første gang ;-)

Jeg har fået fat i et billigt induktionskomfur som jeg forsøger at få installeret i kolonihaven. Heldigvis er der diagrammer på bagsiden over forskellige koblingsmuligheder, desværre viser diagrammerne ikke farver på de koblede ledninger.

Ledningerne fra komfuret kommer i følgende farver: Sort, sort, brun, blå, gul/grøn.
Ledningerne i kraftstikket har følgende farver: Sort, sort/hvid, brun, blå, gul/grøn.

Vi kan forhåbentlig hurtigt blive enige om at jeg har tre faser, neutral og jord til rådighed i mit kraftstik, og at det således må være det midterste diagram på vedlagte billede der er mit eftertragtede scenarie, dvs. to faser og neutral med følgende 400v spænding igennem to faser på 16A sikringer. Men hvordan gør jeg det lige?

Kobler jeg alle ledninger lige over, får jeg gang i højre side af komfuret, dvs. to af fire kogeblus. Det kan dog koges ned (!) til den ene sorte leder, den blå og jord. Overført til diagrammet, hvad er L og hvad er N, dvs. skal jeg koble de to sorte sammen til blå i kraftsitkket (N) og hhv blå og brun til hver sin fase (L), f.eks sort og sort/hvid, eller evt. omvendt (hvis det har betydning)? Håber der er en klog, pålidelig sjæl der tør komme med et kvalificeret bud ;-)

/Thore
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen

øøøøh - hvilket billede ?

Men L ( dem er der vel 3 af - normalt L1,L2,L3 ) er fase og N er nul.

Normalt er den lyseblå nul og gul/grøn er altid jord - de andre er faser. Men mål det. I gamle installationer kan nullen være sort.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej.
Komfuret siger: sort, sort, brun er fase.
Forsyning siger: sort, sort/mærke/hvid, brun er fase
blå er nul og gul/grøn jord.

Brug så mange faser som muigt i tilslutningen, så er fordelingen til pladerne den bedste.

Historie: I gamle dage fik man stegt juleanden og -gåsen hos bageren, da bygastrykket og spændingen til komfuret faldt så meget at man ikke kunne regne med at lave middagen færdig

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 15 jul 2013 16:39
Historie: I gamle dage fik man stegt juleanden og -gåsen hos bageren, da bygastrykket og spændingen til komfuret faldt så meget at man ikke kunne regne med at lave middagen færdig

mvh
Rigtigt - min far var bager og en anelse træt af at skulle passe en ovnfuld gæs/ænder juleaften. Det var dog lidt på retur - men en 8 - 10 stykker blev det da ofte til. Det fik så helt ende i 70-erne.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af krath på 15 jul 2013 16:57
Ja, uden det vedhæftede billede er det nok lidt svært at komme med noget fornuftigt. Jeg prøver igen:

Ja, den midterste - altså 2 faser, Nul og jord. 1 fase på L1 - en anden på L2, nullen på N og jord på jord.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

som en start skal man jo sige at det bør udføres af en autorisere elektriker og han ville montere det som du selv skriver efter diagram nr 2,
N (nul) er altid blå og jord er altid gul/grøn.

i min læretid hed fasefølgen altid brun, sort/hvid, sort. i dag bruges også brun, sort, sort
baseret på et ganske almindeligt 5x2½ kvadrat kabel.

så din elektriker ville sørge for der lå en lus mellem N og N i komfuret,
derefter ville han montere brun på L1 og Sort på L2.
den sidste sorte ville han montere en samlemuffe på

inden elektrikeren startede sikrede han sig med målepinde (eller multimeter) at alle 3 faser var ført frem og monteret korret, derefter slukker han for strømmen til alt er færdig monteret, tænder igen og måler igen om alt er monteret korrekt på komfuret

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ok, så du mener simpelthen det er inde i komfuret "den er gal", dvs. mangler en "lus" (det er vel bare en overgang?) Og samlemuffe på den sidste sorte betdyder at den isoleres / ikke anvendes?
du har 2 N klemmer i komfuret, hvis der ikke ligger en lus imellem dem virker kun ½delen af dit komfur.
de plejer at være i komfuret i en dansk installation. hvis du er i tvivl så tag et billede af tilslutningen i komfuret og læg ind her.

og ja samlemuffen betyder at den ikke anvendes, og nej tape duer ikke. hvis du ikke har samlemuffen så klip ledningen i begge ender af kablet så den ikke kan lave ulykker, en fase direkte på stel er ikke særlig rart

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg skulle nok have åbnet komfuret til at starte med ;-) Derinde kan jeg se at den ene side fodres af L-sort N-blå og den anden af L-sort og N-brun. Så er det vel bare at koble de to sorte til hver sin fase og brun + blå sammen på blå i kraftstikket? Måske ser I røgen lige om lidt :-p
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis