Spørgsmål vedr husets sokkel Spinx125 9 6920 14-07-2013 11:15 Hej Jeg har et spørgsmål ang. soklen under vores hus. Når jeg graver lidt ned langs soklen kommer der en kant ind , som om den nederste leca sten er smallere eller forskudt i forhold til den øverste, er det normalt? 6 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
KongKurs 127 3650 16-07-2013 21:55 Det er normalt at de øverste 30-40cm pudses op, og dermed vandtætnes, da lecasoklen er relativt "åben". Derved forhindres at soklen suger vand fra terrænoverfladen langs huset. Men typisk er det kun 20-30 mm man pudser op, jeg har ikke set så stort et spring før. Det betyder også at skalmuren kun står halvvejs inde på soklen. Om det betyder noget tror jeg ikke. Men hvis terrænet er blevet sænket vil jeg mene at man bør pudse soklen op, ca 20-30 cm ned under terræn...
Spinx125 Trådstarter 9 6920 21-07-2013 11:29 Det virker ikke som om det øverste bare er pudset, det virker som om de to leca sten ikke står lige oven på hinanden, som om den øverste er rykket længere ud end den nederste. Måske man har sat den nederste forkert og så "bare" har tilrettet det ved at trække den øverste længere ud, det er min tanke, men spørgsmålet er bare om det er godt nok?
Ingenioeren 489 2000 21-07-2013 18:28 Jeg tænker at man måske har anvendt konsoller til at bære formuren, som er fastgjort til bagmuren for at spare på funderingsarbejderne! Har du ikke nogle tegninger hvor du kan se opbygningen! Certificeret Statiker
Jels 1 23-03-2020 18:45 Hej Spinx. Jeg ved godt at det er en gammel tråd, men fandt du ud af om det er en konstruktionsfejl? Jeg har et Eurodanhus fra 2005 og der ser soklen også sådan ud. Ejerskifteforsikringen har afvist at der skulle være noget galt. Der er en revne i væggen og jeg mistænker soklen for at have del i det problem. Vh. Martin