Træpilleovn eller brændeovn?

Hej her inde

Jeg går og pønser på at udskifte min brændeovn her i sommerhuset.
Men så er det at jeg er kommet til at tænke lidt på om en træpilleovn ikke kunne klare opgaven. Det lyder som om det heæe skulle være nemmere med sådan en når man læser lidt på rundt omkring på nettet.
Er der nogen her inde som har erfaringer med disse træpilleovne +/-´´er?

Hilsen Simon
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Investeringen er jo noget højere på selve ovnen, og du får ikke h e l t den hyggelige " brændeknude-effekt" som ved en alm brændeovn, men det bliver vel opvejet af, at du ikke skal have store mængder træ liggende - blot nogle sække piller, og at ovnen brænder lige så længe du fylder i magasinet og giver regelmæssig varme. En facilitet er også, at du kan få monteret et kort på styringen, så du kan ringe til ovnen og starte den hjemmefra, så er der varmt når su er fremmme. 6 mm piller koster typisk 2 kr. Kiloet. 2 kg svarer til 1 liter olie

 

Vær også opmærksom på at mange af træpilleovnene faktisk "larmer" en del når de kører. Derfor bør du nok høre den model du eventuelt bliver varm på i drift. Du bør i egen interesse "høre" flere forskellige modeller før beslutningen tages.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En af mine venner har en pilleovn - den er nogenlunde støjsvag. Det man hører mest er blæseren - samt en "rislen" når pillerne triller ned.

Jeg vil anbefale, at du hører en tilsvarende model i drift, før du køber.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvad så med en luft/luftvarmepumpe og så beholde brændeovnen til spidsbelastning og/eller ren hygge.
Men der har du også lyd fra blæser, som der er i træpilleovnen.
Som de andre nævner og foreslår, så lyt til den maskine du vil prøve.

Med venlig hilsen
ktm

 

Spektaklet fra pilleovnen kan undgåes, hvis man køber een med støbejernsskål istedet fir rustfrit stål

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis