Retning på gulv

Hej

Jeg vil godt høre jeres mening angående retning på trægulv.
Jeg skal have lagt nyt gulv i hele huset. Jeg har flere steder læst at man skal lægge gulv i rummets længste retning. Så langt så godt.
Jeg kan dog ikke helt bestemme mig om jeg skal følge denne regel i gangen. Hvis jeg følger denne så er det den nederste plantegning. Det bliver tværs i forhold til alle de andre rum.
Hvis jeg ikke følger denne regel får jeg nok en masse korte stykker, men tror at det giver en flottere helhed.

Hvad mener i?




6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig/traditionelt lægger man gulve i husets længderetning, så vidt så godt.

Om du lægge gulvet på tværs, synes jeg det kommer til at tage sig ret underligt ud, så jeg ville vælge at lægge langs-gående.

Vil du bevare dørtrinene?

Eller have gemmengående gulve?

Hvis gennemgående, så er du nødt til at lave det, med de korte stykker i gang-arealet. 

Ellers får du et lille problem her.




Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Du skal sørge for at lægge gulvet i den retning hvor lysindfaldende i de forskellige rum er, ellers kommer det til at se dumt ud.

Dine tre værelser der ligger på stribe er gulvretningen god nok, men på det 4. Værelse ved siden af toilettet, vender gulvet forkert i forhold til vinduet...

Jeg ville ligge gulvet i gangen efter bilede nr. 1. Så gulvet vender mod lysindfaldet fra din hoveddør...

I vores hus ligger gulvet i vores gang areal anderledes i forhold til alle de tilstødende værelser og det ser ikke dumt ud, for gulvene er jo helt ens :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg plejer at lægge gulvene efter rykningen på huset.

Hvis der fx er listelofter der vender den anden vej, så tager jeg hensyn til dette, da det ser helt forkert ud hvis gulv og loft ligger modsat.

Gulvproducenterne forskriver, som "Wezio" skriver, at man skal lægge det mod lysindfaldet, men jeg syntes ikke det er særlig smart med gulve der vender forskellige veje, det ses jo når en dør står åben. 

Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

Gulvet skal helt sikkert følge længderetningen/rygningen på huset. Jeg ville ikke i min vildeste fantasi lægge det anderledes. Helt grundlæggende har man altid gjort sådan, og det stammer fra dengang gulve lå på bjælkelag, så man havde ikke andre muligheder, og derfor er det sådan man stadig lægger gulvene.

De vender "forkert" hvis de lægges den anden vej

http://www.lyrk.dk
Enig med Naveren her.
Det her opslag var lige ultra aktuelt i 2022 for os. Tak for at have oprettet og svaret 👍🏻
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis