armeret kabel ok?

Hej,

Skal have sat loftslamer op i staldbygning og vil gerne vide om det er ok at anvende armeret kabel, når du dek kommer til at ligge frit på loftet over rummet hovr lamperne opsættes?

Jeg ved at armeret kabel på nedgraves og indmures, men er det ok at det ligger frit tilgængeligt under 20 cm. rockwool - jeg tænker på gnavere let kan komme til kablet.

Hvad kan I råde mig tl?

- Peter
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det syntes jeg du skulle spørge din elektriikker om, for du må godt trække kablerne men ikke lave instalationerne selv.
Skrevet af Håndværkeren på 12 jul 2013 17:58
Det syntes jeg du skulle spørge din elektriikker om, for du må godt trække kablerne men ikke lave instalationerne selv.

Faktisk må du ikke engang selv trække kablerne og så få elektrikkeren til at koble det til. Altså rent lovgivnings mæssigt.

At det så sker et par hundrede gange ude i det danske land er så en anden sag...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 " jeg tænker på gnavere let kan komme til kablet. "

Det er netop derfor det skal være armeret kabel og ikke almindeligt installationskabel





Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er netop derfor man har opfundet "gnaversikkert" kabel også kendt under navnet "armeret".
Så JA du må godt bruge det til synlig installation (tror faktisk det er et krav i stalde mm, men er ikke sikker).

Men selvfølgelig ved din elektriker alt om hvad du skal bruge, så en lille snak med ham, vil helt sikkert fører dig sikkert i mål. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men hvis du nu selv vil lave det hele selv så kan du jo trække et alm. kabel i et par stål rør som disse.

http://www.wattoo.dk/staalroer-og-boejninger

Så er du helt sikker på du ikke får mus i dine elinstallationer


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Og skulle du nu få lyst til at lave det selv, med alle de gode råd du har fået. Så vær klar over at sker der noget der kommer til at vedrører dit hjemme fusk, kan enhver forsikrings takssator M/K se at det er hjemmelavet og så er der nul forsikring.
Tak for svar. Jeg har ikke planer om at lave det selv. Det bliver en elektriker. Jeg spørger blot da jeg er ved at planlægge..

Men jeg kan forstå at et armeret kabel er stort set totalt gnaversikret, eller hvad...?

- peter

Et armeret kabel betragtes som gnaversikkert, ja.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis