Forstærker til PladeSpiller

Har en ven der vil genoplive sine gamle LP'er og han skal KUN bruge forstærkeren til at connecte sin pladespiller til.

Er der nogle gode forslag til nogle simple forstærkere der kan bruges til dette ?

Har kigget på denne :
http://www.hifipriser.dk/forstaerke...25304.aspx


Forstærker til PladeSpiller
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
connnecte til hvad ? for normalt bruger du en alm forstærker da den har riaa indgang

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile
Der findes et hav af forskellige forstærkere, hvor han kan slutte sin grammofon til...

MEN, han skal lige undersøge om det er en MM (moving magnet) eller MC (moving coil) han har på grammofonen, og sørge for at hans forstærker kan "afspille" den type pick-up.

Læs eventuelt lidt mere på  http://www.pladespilleren.dk

Han behøver ikke nødvendigvis at købe ny forstærker, men kan klare sig med hans eksisterende og en RIAA, eller helt uden hvis hans forstærker har en MM Eller MC indgang (indbygget RIAA). 

Han vil blive overasket over hvor god lyd der er i de gamle vinyl skiver, og vil aldrig mere købe en cd, eller downloade mp3 filer  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...


Hej.
Der er skam flere der nørder med dette.
Her er mit anlæg. Forstærkeren er en Rank Arena radio der kan håndtere begge pladespillere.
Den til venstre er en Onkyo der kan spille valgte numre på en lp. Købt brugt for 29 år siden.
Den anden er en Garrard der spiller 78'ere. Fra et loppemarked.

Som en af vore venner siger (musiker - Haster Show Band) : Det er musikken, vi samler på, ikke gengivelsen

Men det her fejler nu ikke noget.

 varmetossen

Ja, de gamle vinyler skal man ikke glemme

Jeg har også en fin gammel ( 35 år ) Inertia/Lustre med ortofon pick-up pladespiller som jeg spiller mine gamle vinyler på - elsker den dynamiske lyd, der kommer ud af sådan en.

Har forsøgt at overspille nogle af dem på CD via computeren - middelmådig succes - for dårlig lyd efter overførslen så det bev ved 2 stk.

Mit anlæg er ellers Technics - heller ikke af nyere dato - men kører godt endnu.
Kasetteafspilleren er dog sendt til de evige musikmarker
Ang. forstærkeren kan jeg huske at hvis jeg ville købe en ortofon concorde pick-up med moving coil skulle jeg købe en forsats til grammofonindgangen på forstærkeren.
Så det blev til alm. Ortofon concorde med moving magnet - de andre var forøvrigt også hammerdyre - kr. 1.200,- til kr. 2.000,- for 25-30 år siden - min alm. kostede " kun" kr. 795,-  igen for 25 år siden.

Man sidder sq og bliver helt nostalgisk



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce

Her er et billede af mit anlæg (selvom det er svært at se) 
Pladespilleren er en Thorens td320 som jeg har ombygget med aluminium og træ plint, en ortofon om20 pickup samt en anden tallerken.
Forforstærker: en gammel NAD (her er der både mm og mc indgang) 
Effektforstærker: Sony TA N55ES. (den bedste forstærker jeg har haft, den spiller klart og sindsygt højt, uden at forvrænge det mindste)
CD afspiller: Håndbygget special med rør. (købt i england)
Højttalere: B&W dm603s3.
Subwoofer: Gale  15" 

Når ord ikke er nok.. tager musik over  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@splitbus:

Næppe. Det ser ikke ud til at den forstærker du linker til har en RIAA indgang - og derfor skal du også bruge sådan en:


http://www.hifipriser.dk/lyd/forstaerker.aspx?qft=riaa&qt=Fql

Du skal være opmærksom på om der er monteret en MM (moving magnet) eller en MC (moving coil) , da der er stor forskel på hvor meget signal der kommer fra de to typer.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
What a trip.......Back in time

TAK for alle Jeres super billeder og indlæg, elsker folk der er passioneret.
Må bare indrømme jeg er blevet for magelig til vinyl, gider ikke lette røven hver 20. min (kunne selvfølgelig sende kæresten, hun elsker sine vinyler og spiller dem også af og til).
Det er super hyggeligt.
Jeg kan ikke høre nok forskel til at at jeg "orker" vinyl

Jeg lader jeres input gå videre til min ven

TAK og fortsat go' plastik sommer
Skrevet af splitbus på 13 jul 2013 02:35
Jeg kan ikke høre nok forskel til at at jeg "orker" vinyl

Det kan da kun skyldes at du enten ikke har lyttet til et rigtigt gedint anlæg, eller at du har "kvindeører" der mener at lyd sagtens kan komme ud af en lille højttaler der står på reolen

Og det med dovenskaben og ikke gide rejse sig, er selvfølgelig et argument, men så skal du jo kun have streamet musik, i den elendige kvalitet som findes på de forskellige nettjenester, men hvorfor så købe musik, hvis man alligevel ikke gide at lytte til det

Det svarer til at se en god film og så sige: jeg behøver ikke farver, det er fint nok til mig, for jeg kan jo stadig følge med i handlingen... (her tænker jeg selvfølgelig ikke på film der er sort/hvide)...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik - Syntes du er lidt hård ved mig
Jeg streamer IKKE musik andet end mit eget fra iTunes Match hvilket er i ACC format og dette syntes jeg lyder godt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis