Svamp eller ? udvendigt ved et vindue

Jeg har fået en sort grå grøn belægning ved det ene vindue. Det mærker tørt og er lidt som kaffe. Det sidder ikke inde ved vinduet men oppe under falsen i vinduet? 
Der er intet på indvendig side at se. Kun udvendigt og bareoppe over vinduet og mere væk fra vindueskanten end ved den?
Nogen ideer til hvad det kan være. Hvad skal jeg fjerne det med?
På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tage et par close up billeder, og et lidt fra. Så er det meget nemmere at bedømme om det er noget svamp eller møg, og hvad den bedste fremgangsmåde er.

men ellers vask det væk med noget rodalon, så skulle det være klaret.
Vedhæftede filer:
billede 3 er fra sålbænken under vinduet.
Ja det ligner godt nok mug. Jeg ville vaske det af med rodalon og se om det ikke kan udrette noget magi.. Rodalon kan købes i næsten alle supermarkeder, og koster omkring 20 kr.
Annonce
har du nogen ide hvad eller hvor det kommer fra? Der er tagrende lige oven over hvor der godt nok tit sidder fugle? det minder lidt om alger.
Det kan være mange ting.. Men en tommelfinger regel er altid, at mug og svamp SKAL have tilført fugt.

Så muren er jo nok lidt fugtig, men det er ældre mur jo næsten altid. Tjek taget omkring og se om der skulle være nogle synlige steder hvor der kan komme lidt vand ind. Er der revner i muren et sted, hvor muren kan suge vand og er vindues fugen revnet indvendigt så jeres fugt kommer ud den vej, og alle sådan nogle ting. En murer kan hurtigt se det og koster ca. 400 kr, for en times inspicering. Men muggen sidder jo også et rigtig godt sted. Solen kan ikke skinne direkte på det, men opvarmer bare muren, og så lever det altså godt, hvis muren er lidt fugtig.

Men jeg ville vaske det af og så se tiden an. Højst sandsynligt kommer det ikke igen hvis du vasker det af i rodalon, og jeg ville først begynde at undersøge tingene hvis det skulle vise sig at komme igen.

Nikolaj
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis