Rengøring af dørtelefon (maling og nikotin)

Vi er ved at renovere gangen i vores lejlighed og her sidder en dørtelefon som engang var hvid. Jeg har afmonteret den for bedre at kunne få den fri for maling og nikotin fra de gamle ejere og hertil har jeg indtil videre haft den liggende i blød i brun sæbe og det tog alt malingen. Den blev også flot hvid efter, så jeg ville jeg se om jeg kunne få det sidste nikotin af og smed den i blød endnu engang i en times tid, nu med én hætte 3-dobbel salmiakspiritus (25%) og 5 liter vand, ligesom når jeg renser  rammer til stikkontakter. Resultatet er nu at den er endnu mere gul end før. 

Er der lige nogen som har oplevet det? Er vi ude i den skal have noget klor af en slags for at blive hvid igen?

vh Martin 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du skal ikke bruge klor på plastik, så bliver det bare endnu mere gult !
Prøv med lidt tandpasta på en blød klud.
Flugger har noget nikotinrens som jeg bla har brugt til at rengøre kontakter og den invendige plastdel af en varmepumpe. Det er sq noget der virker. Så det kan varmt anbefales.
Skrevet af kimcarlsen på 11 jul 2013 19:58
Flugger har noget nikotinrens som jeg bla har brugt til at rengøre kontakter og den invendige plastdel af en varmepumpe. Det er sq noget der virker. Så det kan varmt anbefales.

Kan det være denne du mener?
http://flugger.dk/Maling/Rengoering...2049).aspx

Jep. Vi overtog et hus, hvor den tidligere ejer røg cerutter mellem rygerpauserne. Alt blev vasket ned: Vægge, loft og kontakter.
Det virker rigtig godt på nikotin. Men hvis det er blevet gult af andre grunde(sol eller alder), så virker det ikke.
Noget plastik bliver gult med tiden og der kan det ikke redes med andet end (spray)maling.

p.s. det fås også i et liters hvis du ikke skal bruge så meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også