Nyt tag

Hej,
 
Vores tag som er et Bølgeeternit (sandsynligvis fra 1976) står i bedste fald til udskiftning om 1-2 år vurderer jeg. Både konen og jeg synes at tegl er flotte og det ville passe godt på huset tror jeg. Da jeg gerne vil holde udgifterne nede håber jeg at kunne samle et sjak dygtige GDS'er og tømmer på skift og få skiftet taget, så derfor vil jeg også undgå det store komplekse arbejde med at forstærke spær o.l da man jo heller ikke skal drive rovdrift på hjælperne. Så jeg overvejer at lægge et nyt eternit B7 eller et flot ståltag. Er der nogle som har kendskab til det nye eternit og stål og alle de fordomme der omkring disse tagtyper? og Er der nogen der har kendksab til hvor stort og dyrt arbejde det er at gøre konstruktionen klar til at lægge tegl og om tegl er dyrere end eternit og ståltag pr. m2
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ting er sikkert, et tegltag er væsentligt tungere end et stål eller eternit tag, og hvis huset er konstrueret til eternit tag skal du ikke regne med at spær og murene kan bære et tegltag. Jeg ville foreslå et profileret ståltag, der ligner teglsten. Det kan du få i hele tagets længde fra rygning til tagrende. Det kan endda monteres oven på dit gamle eternit tag.
Jeg vil så fraråde dig profileret ståltag på det kraftigste, specielt det med tag på tag, skulle det vise sig at huset ikke kunne bære tungt tag, så er der også lette tagsten som vejer mindre end eternit, så drop stål.

Og det er noget pjat at hverken spær eller vægge kan bære tegl på et hus fra 1976, det er sikkert småting der skal til for at det kan bære tegl, så lidt mere formationer inden vi anbefaler det ene fra for andet her.

Her da et par stykker til at starte med, som jo er ret vigtige for at kunne sige nogen som helst omkring evt. tagvalg.

Massive vægge, trævægge eller skalmuret...?
Er det 1½ eller 1 plan...?
nogen større vinduespartier i huset...? ( på langsiden selvfølgelig )
limtræ remme.. ? ( det er jo et 70 hus )

Evt. billeder...?

Kolodabyg, hvad med dimension, længde og type på eksisterende spær og taghældning? Det må da også være nogle ret væsentlige faktorer ...

Synes også jeg så en online beregner for dimensionering af selve spærret i forhold til vægten af tagbelægningen, men kan bare ikke komme på hvor det var, men måske andre har set sådan en beregner og har et link?

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Ja, men det skal alligevel beregnes, taghældningen er fin nok hvis der har været tagplader på, kan der også lægges tegl på.

Men er det gitterspær så kan de måske uden større tiltag komme til at bære tegl.

Men ja, spærtypen og de andre ting jeg skrev, ville jeg være med til at afgøre om det er overkommeligt at smide tegl på huset, eller om man skal holde sig til geotile eller lign lette tagsten.
Hej med jer,

Tusinde tak for jeres inputs. Lidt supplerende info (skøn)

- Der er tale om 1,5 plans hus med udhæng
- jeg tror nok spærerne er af typen hanebånd, kan det passe?
- Væggene er oprindeligt gult murstenshus som er blevet pudset
- Indervæg er gasbeton og mursten ude (jeg vil tro tykkelse er ca. 30-40 cm)
- Der er fire skotrender
- tagareal samlet er ca. 200-220 m3
- Tag 1 har hældning ca. 45 grader
- Tag 2+3 har hældning på ca. 12-17 grader (vil jeg tro)

Hvis der er andre afgørende faktorer skal jeg lige undersøge. Jeg kender en bygningsteknikker som kan lave beregningen for mig og han har ihvertfald ikke afvist tegl endnu, men spørgsmålet er bare om det så koster spidsen af en jetjager og kræver sindsygt mange mandetimer.
Annonce
Hvis du vælger et stål tag, så kig på Lindab topline 40. Jeg syntes det klart det pæneste, med de runde former, der får det til at ligne teglsten, fra lang afstand.

Det skal dog siges, at de fleste brandmænd hader ståltage, da det for det første, næsten er umuligt at brække op, og chancen for at huset brænder helt ned er væsentligt større. :-(



Find Beck & Jørgensen kvalitetsmaling og udstyr til malerarbejdet på http://www.decofarver.dk/ - Dit malerprojekt starter her!

Helt enig med Lindab topline ser faktisk rigtig flot ud. Har også læst det med brandmændende og jeg kan sagtens forestille mig prisstigninger på husforsikringen i fremtiden hvis man har ståltag.

Ståltag på eksisterende gammelt tag er jeg ikke til da det virker som en lappeløsning. Den bedste løsning tror jeg er de der letvægttegl men spørgsmålet er blot hvor meget mere det kræver i arbejde og materialer?
Ingen problemer med at få tegl på det hus.

Jeg kan i hvert fald udfra det du skriver ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre.
Det skulle ikke være et problem, længere med tag på tag, brandvæsnet har kædesav med, der æder alt.
Det er nødvendigt mange steder, på industribygninger osv.

Et tag med flere lag tagpap, er jo heller ikke sådan at flå hul på.

Og er huset så overtændt, at det kun kan slukkes, ved at bryde taget op, kan det da vist være lige meget, om det brænder 75 % ned, eller om det total udbrænder.

Forsikringsmæssigt er der ingen forskel-

Dog kan det sikkert påvirke gensalgsværdien, af huset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis