Støjreducerende skillevæg.

Hej.
Jeg skal inddele min nye tilbygning, med lette skillevægge.
Men da jeg skal have soveværelse ved siden af børneværelserne, vil jeg lydisolere væggene lidt bedre end man plejer.
Og inden der kommer lumre kommentarer, vil jeg blot minde om, at når børnene bliver ældre, kan det jo lige så vel være fra DERES værelser, at der opstår uønsket støj

Først har jeg to muligheder som udgangspunkt.

En støjreducerende skald, omkring vores soveværelse, og almindelige skillevægge for resten.
Eller støjreducerende vægge, overalt.
Og jeg vil understrege at det ikke er det økonomiske der afgør noget.
Dog ønsker jeg jo heller ikke at spilde ALT for meget plads.

Dernæst ser jeg to-tre muligheder for konstruktionen af væggene.
To lag gips på hver side, er en selvfølge.

-to "paralelle" vægge med seperate rammer, af 45x45 mm skillerumslægter, med en halv cm luft imellem, isoleret med 45 mm isolering i hver. For at undgå kontakt mellem hver side af væggen.

-Samme konstruktion i 38x73 mm taglægter, med to gange 70 mm isolering i.

-Eller også 1 ramme i 45x95 mm regel, lagt fladt, med 45x45 mm skillerumslægter forskudt af hindanden, fra hverside, isoleret med 2 x 45 mm.

Hvad synes I? Og er jeg galt på den? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja fuldkommen unødvendige konstruktioner, du bruger skillerums lægter og fylder hulrummet helt op med de hårde A-bats. Der må ikke være hulrum i skillevægge da det kan blive til gaslommer ved brand. Og tænk så lige på at lyd forplanter sig også igennem gulvet og loftet. Og at børn ikke tager skade af at høre mor og far øver sig i at lave børn.
Skal lave det samme i ferien.
Bruger 75mm bund/top skinner fra jem&fix, og 70mm lodrette reglar fra min normale tømmerhandel. Så monter jeg to sæt lodret forskalning, et sæt til hver side. Det giver to næste afkoblede forskalninger.

Du kan også gøre det med 50mm bund/top skinner og 45mm lodrette.

Der går et par uger inden jeg ved om det bliver godt :-)

 

Hej Torp

Som håndværkeren skriver, så forplanter lyden sig igennem gulv, væg og loft, så det er vigtigt, at du ikke bygger skillevæggen direkte på gennemgående gulv, for så har du balladen.

Jeg taler af erfaring, da jeg desværre i sin tid har begået den samme fejl på min 1.sal, hvor jeg valgte at lægge et stort gulv og efterfølgende bygge væggene ovenpå.

Mine vægge bygget jeg af  70mm u-profiler i stål med 95 mm flexibatts fastklemt mellem stålprofilerne. På hver side skruede jeg 2 lag 13mm gips med forskudt samling. Der blev fuget langs væg, gulv og loft, derudover er skinnerne til gulv, væg og loft beklædt med en slags skum.

Jeg kan ikke helt forstå, at håndværkeren skriver, at du ikke må have hulrum i skillevægge, for det er da netop sådan Rockwool selv anbefaler, at man bygger en lydvæg.
Se her! Under punktet lyd og allernederst på siden.

Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til Rockwool for yderligere vejledning - De må om nogen kunne sikre dig den rigtige løsning.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Du skal ialfald ikke bruge stålprofiler hvis væggen skal være som lyddæmpende mur, stål / Metal overføre meget let lyd. Et bevis herfor, du kan hvis du lægger øret til en jernbane skinne, høre når et togkøre 10 km. fra hvor du lytter !
Vrøvl. Hvis der er brud på togskinnerne, overføres der ingen lyd. Det er derfor der bruges to sæt skinner - et til hver væg-side. Så kan lyden ikke overføres gennem skinnerne.
Både Knauf og Gyproc har vejledninger i at lave lyddæmpende vægge. Kig på dem og vær især opmærksom på hvordan lydfuger laves.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 11 jul 2013 02:12
Du skal ialfald ikke bruge stålprofiler hvis væggen skal være som lyddæmpende mur, stål / Metal overføre meget let lyd. Et bevis herfor, du kan hvis du lægger øret til en jernbane skinne, høre når et togkøre 10 km. fra hvor du lytter !
Grunden til at metal overfør lyd godt har noget at gøre med hvor tæt molekylerne ligger i selve stoffet. Bank på en tung bordplade og du opnår samme resultat

Dog skal der så tænkes på, hvor tyk emnet er og hvor meget lyd der løber i en 2 mm tyk stål skinne kontra en 45 mm træ lægte...


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af torp på 10 jul 2013 21:19

Først har jeg to muligheder som udgangspunkt.

Dernæst ser jeg to-tre muligheder for konstruktionen af væggene.
To lag gips på hver side, er en selvfølge.

-to "paralelle" vægge med seperate rammer, af 45x45 mm skillerumslægter, med en halv cm luft imellem, isoleret med 45 mm isolering i hver. For at undgå kontakt mellem hver side af væggen.

-Samme konstruktion i 38x73 mm taglægter, med to gange 70 mm isolering i.

-Eller også 1 ramme i 45x95 mm regel, lagt fladt, med 45x45 mm skillerumslægter forskudt af hindanden, fra hverside, isoleret med 2 x 45 mm.

Hvad synes I? Og er jeg galt på den? 
Jeg har selv lavet lydrums skillevægge på vores 1. sal så her er et par kommentar

Først kan du se hvordan jeg har gjort her:

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/517

Din tanke omkring 2 parralle vægge er præcis sådan det skal gøres. Ikke noget med at ligge en 95 mm i bund og top.
Dog mener jeg at en væg opbygget af 45 mm træ / stål bliver for slap i det.

Husk, at ligge gulvpap under din gulv og top skinne, da dette bryder lyden.

Hvorfor? jo
Lyd er jo svingninger (energi) i luften og hver gang lyd overføres fra et materiale til andet taber det energi. Alle materialer har forskellige svingninger hvilket du skal udnytte. Derfor skal der et andet materiale imellem dit træ gulv / loft og dine træ bund / top lægter.
Her gulvpap, og gerne to lag.

Dernæst så skal der som du skriver 2 lag gips PÅ DEN ENE SIDE. Hvis du skal gøre det helt godt og ikke tænker på væg tykkelse, så skal der 3 lag PÅ DEN ANDEN SIDE.
Alle gips plader limes sammen.

Dette får at få 2 forskellige tykkelser vægge. Den ene væg vil blive sat i svingninger ved en bestemt Hz, som sætter luften i skillevæggen i bevægelse, men da den anden væg har en anden tykkelse (densitet) vil den i stedet optage energien langt bedre. Derved dæmper du lyden langt bedre end hvis du har 2 ens lag på begge sider.

Ved godt, at hvis der havde været en træ plade på som 1. lag ville dette dæmpe lyden endnu mere, men iflg. gipds producenternes vejlledning må der ikke blandes gips og træ.

Husk at gipsen IKKE må komme ned og stå på gulvet / op på loftet, men at der skal være 10 mm som fuges med Dana lims lyd fuge.

Ved montering af dørerne skal du igen være opmærksom på, at rammen kun sidder fast i den ene væg og hvis det skal være helt rigtigt så må døren ikke være med nøgle hul

Når du ligger gulv, så skal det ligges på træfiber plader / no noise eller andet for igen at få forskellige materialer i din konstruktion.

Vi har valgt Hera design super fine der er træbeton plader som dæmper lyden utrolig godt.

Håber dette hjalp dig videre i projektet. Held og lykke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er altså ret simpelt. Hvis du går ud fra de lovgivninger der er i lejlighedSKEL så går du ikke helt galt.

Og ja du skal bygge to seperate vægge som du så isolere. Gulv og loft må ikke føres igennem, så det skære du bare over, hvis det da er et svømmende gulv.

Hvis du vil se nogle detaljer over hvor du skal fuge og alt sådan noget så bare følg denne anvisning.

Rul lidt ned på siden indtil du kommer til afsnittet `samlingsdetaljer`, og der finder du alt hvad du skal bruge. 

http://www.rockwool.dk/produkter/u/9077/Skillevægge/Lette+skillevægge

Det er godkendte løsninger som bliver brugt i alle godkendte byggerier. Så kan det altså ikke gå galt for dig

Om du bruger lægter eller skinner giver ingen lyd forskel. 

Hejsa

Jeg er enig i alle råd om gennemgående gulve og lofter skal undgåes og du skal huske lydfuge og isolering.

Vil lige tilføje at der findes lydskinner til gips !
De er udformet med nogle flere knæk i selve profilen, så lyden ikke vandre så let igennem.

Du kan også bruge en 70 mm top og bund skinne og så montere 45 mm stolper, i hver side af skinnen fastgjort forskudt naturligvis.  Sådanne ->  -- _ -- _ -- _ -- _   
  
Husk også at bruge masive døre i byggeriet, ikke papdøre. - Husk også fuge her, inden du montere indfatninger.
  
Med overstående vil jeg mene du har gjort hvad du kan, uden det bliver for ekstremt... 
 

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Som nævnt før, gennemgående vægge, lofte og gulve er en rigtig djævel omkring lyd. Dog er det en klar fordel at anvende stål hvis du skal lydisolerer. Stålprofilerne er 0,45mm tykke, derfor overføres der ikke ret meget lyd mellem de 2 vægflader sammenlignet med et træskelet. Jeg kan heller ikke se nogen fordel i at mase isolering ind i væggen, tvært imod. Selve isolering får i indervægge, blot lyd til ikke at runge mellem vægfladerne inde i væggen. Har man derimod mast isoleringsbatts ind i sin væg, hjælper de blot lyden gennem væggen.

Kontakt evt. [LINK FJERNET] de kan give dig en komplet gør-det-selv løsning, med materialer, værktøj osv. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis