tømmer/brædder til trægulv

Hej,

Er ved at ombygge en del af vores kostald til et mere brugbart rum .

Skal nu igang med gulvet og har besluttet mig for et trægulv.

Gulvarealet er 50 m2 og jeg har nok tømmer liggende til gulvet.

Det tømmer jeg har er 4-5,5 meter lange ru planker med en ca. bredde på 25 cm og en ca. tykkelse på 35-40 mm.

Jeg vil gerne bruge disse planker til gulvet da det skal være et 'simpelt og groft' gulv. 

Mit problem er at bredde og tykkelse varierer en smule og jeg vil derfor ikk kunne lægge gulvet som plankerne er nu uden mindre sprækker og variende højde på plankerne.

Jeg har ikke den store forstand på om det er en afretter eller en tykkelseshøvl der er brug for (eller begge dele?) men det ser ud til at det er dyre maskiner der skal til.

Mit spørgsmål er om jeg selv kan tilvirke plankerne ved evt. købe eller leje en maskine eller er det noget et tømrerfirma typisk skal klare hvis jeg saver ud i passende længde og evt. afleverer på værksted?

Hvad ville I gøre ?

- Peter
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En tømrere / Snedker er nok ikke så nem at lokke til, at høvle i genbrugstømmer.
Hvis det er nyt træ ville jeg nok få det tilpasset hos en lokal snedker snild. Men ellers kan du bare save dem så de bliver lige på en båndsav eller rundssav. Så når du har lagt dem kan du høvle dem til med en gulv høvl

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ja hvis du kan få breden til af masse, evt ved af save dem til. så er det bare af smide en gulvsliber på, og det grove sandpapir,, så kommer de til af ligge helt jævnt,,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis