Tid til at male træværk, men hvilken maling?

Hej med jer alle.

Så er det vist blevet tid til der (igen) skal males træværk...
Det er garagen der skal males og jeg er lidt i tvivl om hvilken maling der giver bedst "value for money"
Indtil nu har jeg malet med Gori 88 i en skiffergrå udgave med hvide stern og udhæng. Malingen er OK at påføre og træet er frisk (13 år gammel lærk). Men jeg er ret træt af at malingen falmer og dermed giver en noget blakket flade, forskellige nuancer på samme flade., det er flot når det er malet men falmer over tid.

Jeg overvejer derfor om det vil give en mindre blakket overflade at male den i fx sort?

Og ud over det er der jo også overvejelserne om valg af maling....
Det skal være en oliebaseret maling, den skal være nem at påføre, og uden den løber... Men hvilken maling giver bedst "value for money"??

Har du en favorit maling til dit trævært?

På forhånd tak for hjælpen :-)

MVH Njord

MVH Njord
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte Gori 100 til min carport, som er i lærketræ, jeg brugte farven atazit (næsten sort) Det var nem at påføre, og ser stadig væk ud som nyt her 3 år efter.

Jeg har lige malet udhæng på mit skur, med noget billig heldækkende træbeskyttelse, det var noget stads at bruge, det dækkede ikke særlig godt, og var slem til at dryppe.
(jeg blev lige lidt nærig, og ville spare, da udhænget skal skiftes om et par år)

Jeg malede for 3 år siden mit have skur med heldækkende træbeskyttelse fra Mors-maling.
Jeg skiftede fra svenskrød til nøddebrun, det er nemt at arbejde med og dækker fint, og så er det halv pris i forhold til de "etablerede mærker".

Jeg lavede her i foråret lidt "kunst", og kunne godt se at det "gamle" var bleget af solen (sydvendt væg)  så man kan godt se hvad der er nyt...

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 09 jul 2013 18:15
Jeg malede for 3 år siden mit have skur med heldækkende træbeskyttelse fra Mors-maling.
Jeg skiftede fra svenskrød til nøddebrun, det er nemt at arbejde med og dækker fint, og så er det halv pris i forhold til de "etablerede mærker".

Jeg lavede her i foråret lidt "kunst", og kunne godt se at det "gamle" var bleget af solen (sydvendt væg)  så man kan godt se hvad der er nyt...

  

Det ser rigtig godt ud. Hvordan har du lavet det, hvis man må spørge?  Har du brugt en projekter til at smide tegningen op, også streget den op, og malet efter stregern?
Jeg bruger også Mors-maling både herhjemme og til sommerhuset helt af træ - kan anbefales.

Kan dog ikke bruges når du insisterer på at det skal være oliemaling

Mors-malings heldækkende træbeskyttelse  er vandbaseret.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

jeg kan ok ikke helt argumentere fro det olieholdige.. ikke på anden måde end at jeg kender til olie produkterne der holder og forbinder de vandbaserede med plastmaling.. Men måske nok uretfærdigt.....

I må gerne lægge billeder ind af jeres træværk :-)

Mit er ikke kønt i farven, men holder fint og dækker godt....

MVH Njord.

MVH Njord
Annonce
Jeg synes bare meget at Morsø malingen er falmet, på Pinkhenriks billede.
Det Gori 100 jeg brugte for 3 år siden, ser stadig fin ud, og er ikke falmet.

Jeg giver gerne det extra det koster, bare det holder bedre, og jeg slipper for at male så tit.

Jeg har også holdt mig til den oliebaserede, men måske et konservativt valg?

Ja, konservativt - jeg bruger ikke oliemaling nogen steder mere - vinduerne dog med emulsionsmaling udvendigt. Ved faktisk ikke om Morsmaling er emulsionsmaling men tror det ikke.


Et link til mit galleri med projekt sommerhus fra 2010. Det holder stadigt fint.

http://
www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/320

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Illisher på 09 jul 2013 18:37
Det ser rigtig godt ud. Hvordan har du lavet det, hvis man må spørge?  Har du brugt en projekter til at smide tegningen op, også streget den op, og malet efter stregern?
Det er nu ikke så svært, du gør følgende:
Find det billede du vil have "forstørret" og print det på et ark papir. Så streger du dit motiv op i kvadrater (net), feks 1x1 cm.
På din væg laver du så et tilsvarrende antal kvadrater (net) feks 10x10 cm, derefter tegner du omridset op, kvadrat for kvadrat og på den måde kan du med lethed tegne dit motiv over i stor størrelse. 
Der er selvfølgelig lige lidt regne opgave med at finde ud af hvor stor du vil have dit resultat, og så finde et størrelses forhold der passer. 

Vær opmærksom på at for mange detaljer gør det sværere, og det er heller ikke sikkert at dit motiv kan "tåle" at blive forstørret, men det er jo bare at prøve med blyant, inden malingen kommer frem 

@ je_ns: 
Har du prøvet at tjekke med en rest af din oprindelige maling oven på det "gamle" for at se om det er falmet ? Man kan nemlig ikke se det før man hælder ny maling på...

Jeg havde ihvertfald samme erfaring med olieholdig Pinotex i vores tidligere hus. Jeg havde haft en lampe siddende og den blev skiftet til en mindre, og jeg var nød il at "pletmale" omkring den, og da kunne man også tydelig se forskel på nyt og ældre... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har lige i dag været ude at pletmale, fordi nogle af brædderne er svunden lidt, der er ingen farveforskel at se her efter 3 år.
Det er Gori 100 Advance jeg har brugt-
Men de lover jo også 12 års holdbarhed, og med den pris burde det jo også være et godt produkt.
mvh jens
Tak for tippet je_ns... det giver jo stof til eftertanke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også