Tid til at male træværk, men hvilken maling?

Hej med jer alle.

Så er det vist blevet tid til der (igen) skal males træværk...
Det er garagen der skal males og jeg er lidt i tvivl om hvilken maling der giver bedst "value for money"
Indtil nu har jeg malet med Gori 88 i en skiffergrå udgave med hvide stern og udhæng. Malingen er OK at påføre og træet er frisk (13 år gammel lærk). Men jeg er ret træt af at malingen falmer og dermed giver en noget blakket flade, forskellige nuancer på samme flade., det er flot når det er malet men falmer over tid.

Jeg overvejer derfor om det vil give en mindre blakket overflade at male den i fx sort?

Og ud over det er der jo også overvejelserne om valg af maling....
Det skal være en oliebaseret maling, den skal være nem at påføre, og uden den løber... Men hvilken maling giver bedst "value for money"??

Har du en favorit maling til dit trævært?

På forhånd tak for hjælpen :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hej med jer alle. Så er det vist blevet tid til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gori 100 advance, er for øvrigt på vandbasis, opdagede jeg i dag, da jeg skulle gøre penslen ren, terpentin virkede ikke.
Så måtte jeg jo kikke på bøtten, rengøring af værktøj, vand og sæbe

Skrevet af je__ns på 14 jul 2013 18:18
Gori 100 advance, er for øvrigt på vandbasis, opdagede jeg i dag, da jeg skulle gøre penslen ren, terpentin virkede ikke.
Så måtte jeg jo kikke på bøtten, rengøring af værktøj, vand og sæbe



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

De fleste malinger(og formodentlig dem alle), falmer på et tidspunkt, det er kun et spørgsmål om hvor meget sollys de bliver udsat for. Vær opmærksom på at sort der sidder i direkte sollys vil falme meget og kan i nogle tilfælde komme til at se lidt "grålig" ud. Så hvis man ikke vil male relativt ofte, er det ikke sikkert det er så god en ide. Maler selv alle mine stern, udhæng osv (+ nogle store porte) sorte i år, men jeg forventer så også at skulle friske dem op hvert 4-5 år.
Jeg gør det at jeg giver alle udhæng en god oliebaseret grunder der trænger godt ind, på alle sternbrædder. De har ikke været malet i... Tja... 20 år er mit gæt, så de er godt tørre. Derefter maler jeg dem med Flugger 98 minimum 2 gange. Jeg kunne så godt finde på at røre lidt olie grunder i malingen til første gang, på den mest udtørrede stern mod syd for den lige skal trænge lidt bedre ind i træet.
Kan personligt godt lide Flugger 98 malingen, men den koster jo så også en del. Tinova V fra Sadolin er også god.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Sigma kon hvis det skal være en 100% alkyd maling, men i mange vandige træbeskytelser er der olie, så vandige produkter er i dag tit på højde som alkyd produkter. Jeg kan varmt anbefale sigma dæk.

du kan se produkterne her:
http://maleronline.dk/product/sigma-life-kon/
http://maleronline.dk/product/sigma-life-daek/

Det skal være let at gøre det selv - køb billig maling
Arbejder du ved Sigma MalerPeter?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Nope, ham sælger det dog gennem den hjemmeside han hele tiden linker til...
Nåh... Altså skjult reklame. Tænkte det nok, det plejer det som regel at være når folk tager flere år gamle tråde op

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også