Montering af vinduer med vinkelbeslag?

Jeg skal til at montere en del vinduer/døre (fra Rationel) i min tilbygning der er lavet med indervægge i 10 cm letbeton, hvor der er monteret falselementer i alle vindues/dør - huller, som vedhæftede billede. Jeg har flere steder set byggerier, hvor vinduer/døre er monteret med vinkelbeslag (igen som vedhæftede) direkte i letbeton falselementerne - beslagene ser endda ikke særlig kraftige ud, fastgjort med 4 skruer (ligner træskruer/beslagskruer).

Er der nogen der har erfaring med om det virkeligt er holdbart?
Det ser ikke ud til at der er opklodsning under Døre/vinduer - de synes bare at hænge i 4-6 beslag..

Ifgl. Rationels vejledning skal der klodses op og bruges karmskruer - men er det nødvendigt?
Vinkelbeslagene har jo trods alt den fordel at man ikke skal bore igennem rammen og slipper for ud spartling og maling efterfølgende...


V.H.

nk

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er sådan de monterer i nybyg med skalmur, så jo det kan du sagtens gøre.
Men det slår mig pludselig at der er noget galt - ifgl. billede1 så er det et 90 mm beslag der bliver brugt (da falselementet er 100mm bredt) - hvis man regner på det: normalt er der 3 cm (til kuldebros isolering) fra falselement til mur og en mursten er 10,8 cm - det giver 13,8 til forkant af mur. Man trækker også mange gange vinduer/døre 5 cm tilbage - det giver 13,8 - 5 = 8,8 cm "plads" til beslag, der jo er 9 cm - d.v.s. at beslaget må stikke 2 mm ud foran vinduet!!!
OG ganske rigtigt - se på billedet - det er helt tydeligt - også på højre side af vinduet, at beslaget lige stikker ud. Og der til skal fugen omkring vinduet ligge ca 1 cm tilbage, så der bliver 12 mm beslag synligt foran fugen. SE også det næste billede af et andet byggeri, hvor beslagene stikker endnu mere ud, muligvis fordi man ønsker at trække vinduer/døre længere tilbage end 5 cm..
Det kan da ikke være rigtigt at man afleverer sådan noget?
Er der nogen der har erfaring fra sådanne byggerier, der véd hvad man gør?
Skærer de af beslaget med en vinkelsliber inden opmuring, eller??




V.H.

nk

 

Normalt anvender man vindues montagebeslag,, og ikke alm. vinkelbeslag, BMF / strongtie har en del forskellige at vælge imellem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også