Jording af armeringsnet/rionet via jordspyd

Hej LDS'er

Er der nogen der kan fortælle mig om denne: Meddelelse Elinstallationer nr. 5/09 stadig er gældende? Hvis den ikke er gældende, er der så en som kan linke til en der er gældende?

Hvis den stadig er gældende, betyder det der står i punkt 3, herunder specielt punkt 3.3.2, at jeg ikke behøver at jorde rionettet/armeringsnettet?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at jeg, i et hus fra 1954, er ved at renoverer et mindre badeværelsegulv ( 3 kvm.) i kælderen.
Der er ikke andre metalliske fremmede legemer end selve rionettet i gulvet.
Gulvopbygningen bliver: 230mm isolering, 8-10cm klaplag og 2-3 cm slidlag - rionettet, pex til vand samt gulvvarmeslanger støbes ned i klaplaget.

Kan man lave for mange jordforbindelser? For jeg har overvejet, at banke et kobberbelagt jordspyd i jorden under gulvet og tilslutte det til rionettet, men har samtidig også overvejet at sætte en ekstra jordledning på rionettet og fører det op bag afbryderen (selv om der pt. ikke er ført jord frem hertil) - Det er tiltænkt til en eventuel senere montage, hvis der på et tidspunkt bliver ført jord rundt i alle husets kontakter. Men må et rionet være forbundet både til et jordspyd og til en jordledning gennem kontakten/tavlen på samme tid?

På forhånd tak for eventuel indkommende svar.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svaret, det gjorde virkelig nytte, Pilhave

Jep, hvis det skal laves, så laver jeg det selv.
Men hvis jeg ikke behøver at lave det, så er det måske ikke sikkert at jeg vil lave det.

Svaret på dit spørgsmål er: At uanset om jeg selv vælger at lave mine ting eller jeg overlader det til en håndværker, så vil jeg gerne vide, hvad der er gældende.

 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Blev fortalt af en mester fra et mindre firma jeg arbejdede i, at det ikke længere var lovligt at slå et jordspyd ned indendørs. Så det skal slåes i udenfor. også skal der derfra trækkes en dobbeltisoleret 2,5mm2 som sættes på rionettet.

Det er fuldt lovligt at sætte udligningen fra rionettet til en stikkontakt, lampeudtag eller andet, så længe der er en aktiv jord. Det skriver du at du ikke, så jeg vil anbefale dig at slå et jordspyd ned uden for. Så har du også jord, og kan trække jorden videre fra badeværelset til de andre rum i kælderen. Eller bedre, træk den op i tavlen så du har den der
Hej Illisher

Tak for svaret. 

Øv! Havde ellers lige regnet med, at jeg kunne banke spydet i jorden under kældergulvet.

Vil det være rigtigt udført, hvis jeg laver det som følgende:
Banker et jordspyd i jorden udenfor huset - føre jordledningen igennem et hul i sokkelen og fræse jordledningen ind i vægge til det når ned til rionettet, hvor jeg montere det til rionettet.
På den anden side af rionettet vil jeg ligeledes monterer en jordledning, som jeg så vil føre op i kontakten til senere brug.
For på den måde burde jeg, som du skriver, kunne gøre senere brug af jordforbindelsen?




Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Meddelelsen er stadig gældende.

Og det betyder at når der ikke er jord i installationen (og du ikke opsætter stikkontakter med jord på badeværelset) kan du undlade at lave udligningsforbindelserne.

Til spørgsmålet angående mange jordforbindelser - den udligningsforbindelse du kan/skal lave til nettet har i grove træk ikke noget med en jordforbindelse at gøre og der er derfor ikke nogen fidus i at banke et jordspyd ned - omend det på ingen måde skader.

Hvor jordspyddet bliver banket ned er underordnet - det må også gerne bankes ned indenfor. Husk blot en kontrolmåling for at sikre forbindelsen er effektiv...
Hvis du vil viderfører jorden, skal du ikke gøre dette fra den anden ende at rionettet, men ved at lade jordlederen kører ubrudt til kontakten. Den monteres så ved at man skære noget af isoleringen af kablet, og skrues fast med en klemme til samme formål


steinaa: Jeg ved ikke hvor man skal følge op på sådanne ting andet en måske hos SIK. Men som skrevet oven for sagde den mester jeg var ude hos, at det var blevet forbudt at udføre jorden på den måde. Jeg var ude på et projekt hvor det også var oplagt at slå spydet ned inde i kælderen.
I 413.1.4.1 står at udligningen skal laves til samme jordelektrode, hvis der er risiko for at man kan berøre de udsatte dele samtidigt. Det vil vel let kunne ske, hvis f.eks. metalrør er forbundet til hovedudligningsforbindelsen? Så bare at lave et ekstra jordspyd er vel ikke helt uden problemer, eller tager jeg fejl?
Illisher: På rigtig mange kurser støder jeg selv på alternative indgangsvinkler til lovteksterne hvor jeg - med et smil på læben - meget afvæbnende gør opmærksom på at det er nyt for mig og spørger om vedkommende har et bud på hvor i lovteksterne det er angivet?

I så fald sker der én af to ting; enten finder vi lovteksten og jeg bliver klogere - super!... eller også stopper diskussionen der. Sidstnævnte er den typiske udgang. Næsten alle tvivlsspørgsmålene opstår alene fordi der enten ikke bliver slået op i lovteksterne eller også bliver en enkelt paragraf taget ud af en sammenhæng.

Hvis det endelig ender med at der skal bladres i paragrafferne ynder jeg gerne at hive den eller de paragraffer frem jeg mener dækker området. Hvad den pågældende problemstilling angår med jordspyddet indenfor kommer jeg dog til kort - lovteksten indeholder nemlig ikke angivelser af hvad du må, men i stedet hvad du ikke må.
jenshøj: Den paragraf du peger på omhandler ikke udligningsforbindelser men jordforbindelser. En udsat del er eksempelvis stel på vaskemaskinen. Et vandrør bliver betegnet som en fremmed ledende del.

Paragraffen siger frit oversat at hvis vaskemaskine og komfur er beskyttet af samme fejlstrømsafbryder skal de også have samme jordforbindelse (med mindre der er tale om en udvidelse eller ændring af en eksisterende installation).
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis