Udendørs pizzaovn bygning af stativ/bord

Hej

Så er det tid til et nyt projekt, jeg er blevet "presset" til køb af en arteforno pizzaovn, som skal stå i haven. Den er bestilt og leveres i august engang. Men det er uden bord og den skal jo op i arbejdshøjde (jeg regner med at skulle op i ca 1 meter).

Ovnen måler 1,1 x 1,1m og vejer omkring d. 650 kg. Mit udgangspunkt ville være at grave ud hvor den skal stå og lægge et par fliser for at sikre noget ordenligt at bygge på. Derefter tænkte jeg at bygge op i gasbeton 60x40x10 blokke i et U. altså 3 vægge og åben foran til lidt brænde og til en hylde til f.eks. optændingsmidler og andre småting.

Men kan gasbeton holde til vægten (kan jeg evt gå ned i 60x40x7,5?) eller skal jeg finde nogle andre sten at mure op i? og skal jeg evt. sikre et bedre fundament.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gasbeton er uegnet til formålet, trænger der vand i stenene frostsprænges de let. Byg hellere op i fundablokke og støb en bund de kan stå på istedet for løse fliser.
Ja du kan lime dem sammen med en fliselim, så skal de nok blive stående. Problemet med de porøse sten er at trænger der fugt ind i dem, flækker de i frostvejr. Og du kan også skære fundablokke, der skal blot en diamantklinge på en vinkelsliber.
Da jeg stillede min op første gang,- hvilket var midlertidigt da jeg vidste at vi skulle flytte efter nogle år, da satte jeg den bare på gasbetonblokke, oven på en fliseterrasse. Løst. Fladen var så stor at fliserne ikke sank og gasbetonstenene lå vandret så store flade at fordele trykket på så det gjorde ikke noget hvis en revnede (gjorde de ikke). Når jeg skal have den op igen (er lige flyttet) så tror jeg at jeg vælger noget lignende, men måske med lidt afstend i midten så der er hul til træ/hylde som du nævner. Og så får de en gang hvid cempexo. Mht vandindtrængning så vil jeg anbefale dig at have noget at dække din ovn over med når du ikke bruger den. Det er stenmateriale og kan suge fugt. Det er ikke så meget pga frostsprængninger, men er din ovn drivende våd når du fyrer op, så bruger den alt varmen du "stopper i den" til at dampe vandet af med og du får ikke varme i ovnen. Måte jeg sande en dag jeg skulle prale med den overfor en god ven.... Normalt taget de t30 sek-1 min at bage en pizza. Denne gang var det næsten umuligt!

men glæd dig,- det er så fed tat bage i den, og perfekt når man har gæster.

Se en anden tråd her hvor min er vist også http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/176705

mvh Jan
Jeg har også en pizza ovn fra Atriforno, jeg har bygget et fundament af lecablokke i et U, så der netop er mulighed for at have brænde osv under, min står på en flise terrasse og det holder fint, har haft den stående 1 år.
Jeg har pudset overfladen op, lige så meget for hvordan det så ud.

Jeg har lavet en facebook gruppe for interesserede om pizzaovne, der kan du også hente lidt inspiration.
https://www.facebook.com/groups/444861125544124/


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis