Udligningsjord af metaldele i vådrum

Ifbm. renovering af et badeværelse er jeg kommet i tvivl om hvad der menes når der i SB. står at "metaldele" skal jordforbindes  efter gældende regler.

Skal bruseamaturet jordforbindes (vådzone)?  og hvad med en vandbåren håndklæderadiator i fugtig zone ?  Hvordan gøres det i praksis, (Google ved det ikke)

Da huset er fra før 1975 og der er tale om en renovering, er det ikke et krav, men da hele badeværelset renoveres (fra kloak til loft) vil jeg i den forbindelse gerne opgradere til gældende regler så vidt muligt. Og derfor vil jeg gerne trække et evt. tomrør ned til bruseamaturet _INDEN_ jeg sætter fliser op ;-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser ud som om jordforbindelse ikke er nødvendig hvis "metaldelene" ikke er metallisk forbundet, F.eks hvis de er tilsluttet vha. PEX rør. 

At vand er ledende og PEX rør ganske godt isoleret fra omgivelserne (både termisk og elektrisk) og dermed giver en fin forbindelse ud til amaturerne betyder åbenbart ikke noget.
man udligner ikke på en håndklædevarmer, brusearmatur eller andre dele man sætter op efterfølgende.

Det der skal udlignes er armeringsnettet der støbes ned i betongulvet, vandrør af metal, og andre metalliske rør der går gennem badeværelset.
Men hvis du læser teksten og det har du gjort. Så skal alt udlignes. Men du skal gøre Illisher siger.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis