Hydraulisk styring

Hejsa.
Er der nogle der ved hvor man fylder olie på hvis man har hydraulisk styring
der sidder 2 smøre nipler på styrestemplet kan det være der 
mit problem er at der kommer lidt olie ud ved stemplet men jeg vil gerne
vente til vinter med at lave det
Så hvis der skulle være en der kender til dette så skriv venligst tak
ps det er en indenbords motor 
Hejsa. Er der nogle der ved hvor man fylder olie... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Finnband.
Raymarine alder ca 5 - 10 år
Hej

Den 12 volt´s pumpe der skrives om, er med stor sandsynlighed til en autopilot. De " smørenipler " der sidder på cylinderen ved roret, er udluftnings nipler. Olie påfyldes på pumpedelen, den som rattet sidder på, den er samtidig reservoir.
Udluftning foregår ved at man ( på et nyt anlæg ) fylder olie i pumpen, samtidig har man åben for udluftningerne på cylinderen ( på udluftningsniplerne sætter man en klar plastslange, som går op i en svanehals og ned i en bøtte ), når der begynder at komme klar olie op i slangerne, lukker man for niplerne og fortsætter med at fylde olie på til pumpen er fyldt op.
Derefter begynder man at dreje rattet i borde, først til den ene side, samtidig har man en medhjælper til at åbne for niplen i den samme side som roret drejer til. Derefter til den anden side,(derved får man eventuel luft i cylinderen ud) dette gentages nogle gange indtil styringen begynder at føles hård. Denne beskrivelse er ved ny installering eller hvis systemet har været tømt for olie.Husk hele tiden at efterfylde med olie, da der ellers vil komme luft med i systemet igen.

Med hensyn til spørgsmålet, så ville jeg, hvis pakningen kun "sveder", sejle videre indtil sæsonen er slut. Hvis det tapløber, er du nødt til at gøre noget ved det. Men det er ret simpelt.

Du anskaffer dig en lukket forskruning, som passer med din omløber på slangerne ved cylinderen. Skru først den ene slange af, skynd dig derefter at skrue den lukkede nippel på slangen ( derved undgår du at der løber en masse olie ud af systemet ), gør derefter lige sådan på den anden slange. Nu kan du tage cylinderen af og reparere den.

Når du skal montere den igen, så fyld cylinderen op med olie, inden du slutter slangerne til igen, så er den meget nemmere at lufte ud. Udluftning foregår som beskrevet ovenfor.

Når du efterfylder, så skal det altid være på den øverste ratpumpe, hvis du da ikke har en beholder siddende højere oppe, for så er det den du skal bruge.

Jeg glemte at skrive, at ved et nyt anlæg, skal du altid efterfylde et par gange i løbet af sejlsæsonen, da man sjældent får al luft ud i første omgang. Men det vil ved brug af systemet, langsomt arbejde sig op til det øverste reservoir.

God fornøjelse med projektet.

Mvh Finn
Ja nemlig ja.
Finnband
Du var tæt på og efter at have læst dit indlæg fandt jeg faktisk selv det rigtige diagram
og forklaring.
Men Finngevind var hurtigere end mig og kom med den helt rigtige beskrivelse
af fremgangsmåden.
Det er bare ski godt tak for det alle.
 
Husk at have nok "styreolie" med både til bådens styresystem og dit eget
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis