Renovere badeværelse - spørgsmål til brusekabine og afløb

Godaw folkens.

Vi er gået igang med at renovere vores gamle badeværelse, og er stødt på nogle små "forhindringer".

Første problem er højden ved afløbet. Det afløb der er der nu, sidder i niveau med de gamle fliser. Vi banker ikke undergulvet op, vi fjerner kun de gamle fliser, og spartler gulvet med selvnivellerende spartelmasse. Når gulvet er spartlet, og flisen lagt, vil afløbet være 5mm under niveau. Det er jo ikke godt nok, så kan man på nogen måde hæve afløbet? Vedhæfter her et billede af det, så i kan se hvad jeg mener:

Sådan ser det ud under risten:


Det andet "problem" er etablering af bruseniche. Vi har fjernet det gamle badekar, og jeg skal mure en niche op i multiplader. Jeg bruger 100 x 400 x 600.

1. Vangerne jeg laver skal være 60 cm, dvs de passer med en hel plade. Men en væg er jo stærkest i forbandt. Skal man derfor dele et par blokke på midten, så de er halvforbandt, eller er væggen stærk nok, så længe jeg fastgører den til væggen med vinkelbeslag?

2. Hvordan starter man? Lægger jeg bare mørtel i bunden, som så fungerer som sokkel, eller klodser jeg bare pladen op med nogle kiler, og skruer den ind i væggen?

3. Skal hver eneste plade fastgøres til væggen med vinkelbeslag, eller er det nok med hver anden plade?

Håber i kan hjælpe mig med svar på noget af det
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil hæve risten, er du nød til at brække hele gulvet op !
Og 5 mm. hvad gør dog det, du lægger en lille skrå fuge langs klinken / Flisen så ser det ikke ud af noget.
Du kan jo ikke lave forbant når væggen ikke skal være mere end de 60 cm. som pladen er, det vil kun svække den. Og istedet for grimme vinkel beslag skal du købe nogle 3/8 gevindstænger som du skære i stykker á 20 cm. i længden. Bor så huller i den eksidterende væg så det passer med at du kan have to stænger ind i enden af hver plade. Fyld lidt fliselim i hullerne ( kun to af gangen) stik stængerne i pladen og ind i væggen så bliver den stående. Det er en speciel mørtel du skal bruge til de multiplader og den kan også fæstne på gulvet.

ps. husk at du ikke må bruge slagbor ned i multipladerne.
Tak for svaret. En skråfuge er en glimrende løsning, der skal endda hænge skabe henover, så man skal ned og kravle for at kunne se det
Der er ikke støbt under badekaret, jeg har ikke støbt gulv før.
Graver man bare ca en halv meter ned og lægger flamingo ud, og lægger så et lag beton oven på?
Er der en billigere løsning end ardex a35 mix? Her tænker jeg på hurtigtørrende beton. A35 mix er belægningsklar efter 24 timer, men den koster lige knap 500 kroner for 25 kg, så det bliver hurtigt meget dyrt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja du skal have mindst 300 mm. flamingo som isolering, jeg vil tro du kan bruge den almindelige færdig støbebeton fra Jem&Fix den tager godt nok et par døgn inden den er tør nok til at du kan arbejde videre. Der skal være en fugtmembran under mørtelen til fliserne og den skal gå mindst 100 mm. op ad vægene, har jeg lige lært i dag.
For nu at være rigtig negativ, så er jeg ret sikker på, at du skal lave vådrumsmembran komplet, når du restaurerer gammelt badeværelse. Om du må lægge den oven på eksisterende flisebelægning, er jeg ikke klar over.
Det kan få betydning, den dag du evt. skal sælge huset, når der skal udfærdiges tilstandsrapport.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ktm - vådrumsmembran er købt, så bare rolig gamle fliser bliver fjernet, gulvet bliver spartlet, nichen bygget, vådrumsmembran 10 cm op af væggen, og helt til loft i nichen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Godt så!!  

Så laver du vel et galleri på sagen, så andre kan kloges af projektet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det kan du tro
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også