Husqvarna J55S plæneklipper start problemer

Hej forum,

Min ellers velfungerende J55S plæneklipper er begyndt at drille når den skal starte. Jeg tænkte det var pakningen mellem luftfilter og karburator så den er skiftet og jeg har også sat en ny primer på. Der er masser af sug i primeren (at dømme efter lyden) men jeg tror ikke der kommer benzin ind. Når den endelig starter efter 50 hiv i snoren, så kører den jævnt og godt. 

Det er en BS Quantum 55 motor. Hvad kan jeg kigge efter mere?

-- 
Werner
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Werner.
Jeg tror du skal ind og kigge i kaburatoren igen, der sidder sådan en lille bælg som virker som pumpe der inde. Den har en tendens til at blive stiv og utæt med tiden hvis motoren står uden benzin i længere tid. En anden ting kan være skidt i røret der trækker benzinen op nede fra tanken.. Endelig kan det jo være din tændning, har du tjekket den, eventuelt skiftet tændrør.
Skrevet af ITemplate på 06 jul 2013 16:25
Hej forum,

Min ellers velfungerende J55S plæneklipper er begyndt at drille når den skal starte. Jeg tænkte det var pakningen mellem luftfilter og karburator så den er skiftet og jeg har også sat en ny primer på. Der er masser af sug i primeren (at dømme efter lyden) men jeg tror ikke der kommer benzin ind. Når den endelig starter efter 50 hiv i snoren, så kører den jævnt og godt. 

Det er en BS Quantum 55 motor. Hvad kan jeg kigge efter mere?

-- 
Werner
Det er lidt svært Werner, når du ikke oplyser noget om tændrøret er vådt/tørt, når den ikke vil starte ?

Når motoren så har gået stykke tid, hvilken farve har tændrøret da ?

Tror vi skal tage den der fra.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej, tak for svar. Hm ja jeg har aldrig overvejet om det kunne være tænding eller problemer med at suge benzin fra tanken - for når den endenlig ER startet så kører den rigtigt fint og helt jævnt. Kan det så stadig være en af de to problemer?

Jeg undersøger lige de ting efter arbejde i morgen - og vender tilbage

-- 
Werner
Hej igen,

Så fik jeg trykket nogle gange på primeren (3 eller 20 gange giver samme resultat) og trukket 3-5 gange i snoren. Tændrøret er knasttørt - iøvrigt er det et helt nyt tændrør. Hvilket vel betyder at primer-delen ikke fungerer? Jeg prøvede at tage karburatoren af - med det resultat at benzinen fes ud af røret fra tanken i en lind strøm. Betyder det er der er godt nok gennemstrøm i den del?

Det er sådan en motor jeg har: https://www.youtube.com/watch?v=ArCAivgAyww

Jeg har tjekket at flyder o.a. i bunden og de ser egentligt fine ud - uden skidt. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen "bælg" i karburatoren. . Kan du/I sige noget om hvordan jeg identificerer omtalte bælg?

Er bælgen noget som kan forklare at den ikke trækker benzin ind ved primeren - men når den endelig starter, ja så kører den 100% som den skal? Fordi jeg tror arbejdet er bedst givet ud hvis jeg går efter noget som er relateret til primeren...ellers ville den vel ikke gå fortrinligt når den var startet?`

--
Werner







Jamen din primer som vel er af den type der ligner en lille gummibold, kan altså også være utæt, noget kunne tyde på det når du kan pumpe i en uendelighed, uden resultat.
Bælgen virker kun når motoren er igang. Der sidder en slange op i siden på kaburatoren den er forbundet via et rør fra bundkaret / krumtaphuset. Det er det varierende tryk der fra der får bælgen til at åbne og lukke.( pumpe)
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 08 jul 2013 20:52
Jamen din primer som vel er af den type der ligner en lille gummibold, kan altså også være utæt, noget kunne tyde på det når du kan pumpe i en uendelighed, uden resultat.
Bælgen virker kun når motoren er igang. Der sidder en slange op i siden på kaburatoren den er forbundet via et rør fra bundkaret / krumtaphuset. Det er det varierende tryk der fra der får bælgen til at åbne og lukke.( pumpe)

Jeg har lige sat helt ny primer i - samt ny pakning mellem karburator og luftfilter-holderen. Hvis bælgen kun virker når motoren er i gang kan den vel ikke være skyld i at den ikke vil starte eller hvad?
Nej det må være din primer der ikke slutter helt tæt, det har jeg hørt om før,prøv med en ganske tynd flydende pakning, silicone kan bruges i en nøssituation men endelig ikke for meget.
Og hvis det ikke hjælpe ved jeg kun et råd, selv om det her er en LDS. side, anbefaler jeg "plæneklipper servise værkstedet."
Jeg ville forlængst have aflevetret den, så lang en tåæmodighed har jeg ikke med maskiner.
Skrevet af Håndværkeren på 08 jul 2013 22:33
Nej det må være din primer der ikke slutter helt tæt, det har jeg hørt om før,prøv med en ganske tynd flydende pakning, silicone kan bruges i en nøssituation men endelig ikke for meget.
Og hvis det ikke hjælpe ved jeg kun et råd, selv om det her er en LDS. side, anbefaler jeg "plæneklipper servise værkstedet."
Jeg ville forlængst have aflevetret den, så lang en tåæmodighed har jeg ikke med maskiner.
Ha nej jeg har bestemt også brugt al min tålmodighed. Men forstår du - nu er det blevet en æresag. Den er/var gammel og udskiftningsklar - lige inden jeg købte en ny, ville jeg lige prøve en lille ting først - og det hjalp lidt. Og så tog den ene ting den anden. Nu har jeg skiftet pakninger, kniv, tændrør, luftfilter og olie. Og nu er den gået fra en spruttende jernklods til en velkørende plæneklipper...når den altså vil starte. Jeg kan ikke stoppe nu, den må ikke vinde. Den skal bare starte og køre godt resten af sæsonen - så jeg ikke er helt til grin...derefter må den gerne brase helt sammen



De plæneklippere lever ofte deres eget liv
Jeg har en ældre Stiga plænetraktor med front klipper, den er rigtig god når den virker. Problemet med den er at en original rem holder til to klipninger så er den slidt rund og laset, jeg har prøvet mange ting, men kan ikke finde fejlen.
Nu vil jeg så prøve om jeg kan finde en kraftigere rem altså tykkere i håb om at den ikke bliver revet i stykker på to klipninger, og ja jeg har en meget stor plæne og ingen blomsterbede kun træer.
Jeg havde i starten kun en rotorklipper til at skubbe med, så tog det mig 5 timer at slå græsset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis