Fældning af beplantning i skel

Jeg har et problem, som jeg simpelthen ikke kan overskue, og håndtere rationelt.
Vi bor på landet og har en grund på ca 7000 kvm, og har boet her i 25 år.

I forgårs, da min mand og jeg kom hjem, så vi til vores rædsel, at naboen havde fældet/raseret 15-20 meter af beplantningen mellem vores ejendomme. Det bestod af store dronningebuske i fuldt flor, samt liguster og acasie.
Planterne stod delvis i skellet, delvis hos os, og inde hos naboen.
De er savet af hhv i knæhøjde og helt nede ved jorden, og nogle grantræer, som også stod der, har fået savet alle grenene af 2 meter op, så der nu bare står nogle bare stammer.

Beplantningen har stået der, i al den tid vi har boet her, og var så smuk.
Den lukkede helt af ind til naboen, men nu er der bare bar jord, og man kan ikke se, hvor skellet går mere, og der er helt åbent ind til naboens grund.

I det vi kom kørende ind på vores gårdsplads, så vi naboen stå på vores grund, med en sav i hånden, og save stammerne over.
Jeg løb ind og hentede mit kamera, og tog et billede af det (mens naboen stadig stod på vores grund).
Min mand spurgte, hvad pokker der var gang i, og fik det svar, at vi ikke kunne forbyde nogen at fælde beplantningen, da den ikke kun stod på vores side af skellet, og vi fik intet svar på, hvorfor det skulle væk.

Det er rigtig, at vi ikke ved helt nøjagtig, hvor skellet går (plus minus en halv meter), men på vores matrikelkort, kan man da se det sådan nogenlunde.
For en del år siden, stod der telefonpæle i skellet. De er nu fjernet, men beplantningen har altid stået der, hvor telefonpælene også var. Vi fik at vide, at skellet var under telefonpælene, da vi købte ejendommen.

Naboen ville ikke oplyse, om hun også havde tænkt sig, at fælde resten af beplantningen i skellet. Der er planter på 150 meter, langs vores grunde.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og synes det er så ubehageligt, at der nu er fuld udsigt til vores have, gårdsplads, vasketøj, solbadningsplads etc.
Naboen kan ikke se videre, end til vores grund, da der på den modsatte side af vores grund, er fem meter høje syrener ud mod en pløjemark, så det er ikke pga udsigtens skyld, at planterne er fældet.

Jeg er simpelthen grædefærdig, over at alle de flotte buske og træer, nu ligger på et bål på naboens grund.
Hvad skal jeg gøre og hvor skal jeg henvende mig, så jeg kan få stoppet naboen i, at fælde resten af beplantningen ? Skal vi sætte et plankeværk op. Ja, jeg er helt på bar bund, og vil gerne gøre det på den rigtige måde.
Naboskabet bliver nok aldrig godt mere. Det har dog aldrig været andet, end på hilsestadiet.
Naboen har været sure på os, siden vi tillod os, at brokke os over, at deres søn kørte så hurtigt på deres grund, at han mistede herredømmet over bilen, så den brasede ind på vores grund, og smadrede ind i vores værksted.
De betalte aldrig for reparationen, men vi tillod os at sige til dem, at vi synes det var for dårligt.
De påstod, at når man boede på landet, måtte man gøre som man havde lyst til.
Hmmmm, vi havde sådan set lyst til at banke dem, men nøjedes med at reparere vores værksted, og gjorde ikke mere ved det
Kommunen vil ikke tage stilling til hegnssyn før til august, men til den tid, er det hele måske fældet.
Det ville jeg godt nok være ked af. Beplantningen beskytter os jo en del mod den hensynsløse kørsel.

Undskyld, at det blev et langt spørgsmål.

Dina1949
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej og velkommen på siden

Det var dog en kedelig oplevelse, du skal få et hegnssyn, som består af uvildige personer, du skal kontakte kommunen. (mener det koster knap 2000 kr)

Desuden kunne du jo få en landinspektør til at sætte grunden af, så du præcist  ved hvor skellet går, uden at vide det er det jo ikke nemt at komme videre.

mvh jens
Tak Jens :-)

Kommunen vil desværre ikke tage stilling til et hegnssyn, før til august, men måske kan jeg få en landmåler ud, inden den tid.
Jeg frygter, at al beplantningen er røget, før den tid.

Det er rigtigt, at jeg ikke ved helt præcist, hvor skellet går, men noget af beplantningen som er fældet, står 100 % sikkert hos os, da det står en hel del længere inde hos os, end de omtalte telefonpæle stod.
Det var naboen selv, som i sin tid fortalte at skellet var under telefonpælene. Dette passede også fint, med midten af hækken (de kraftigste planter).
Hækken blev sat i skellet for en del år siden, da naboen røg uklar med den forrige ejer af vores grund.
Der blev lavet hegnssyn, og det blev forlangt, at der skulle være fælles hæk.

Siden har beplantningen bredt sig ud til begge sider, men har ikke været generende for færdsel på grundene, så derfor har det bare fået lov til at gro.
Især til vores side, har det bredt sig en del, og var meget flot og kraftigt (mod syd).
Jeg har selv sat et par roser og nogle stauder i kanten af hækken, men de er nu også væk.

Dina1949
Det kan godt gå hen og blive dyrt for din nabo. Der har lige været en anden tråd her på siden, også omkring noget hegnslov. Du kan prøve at søge og finde den, ellers google lidt rundt og se hvad der kan findes. Det er jo klart at naboen skal erstatte de ting de har skåret ned på jeres side. Og en hæk i skæl må heller ikke skæres ned under 180 uden begge parter er enige.
Illisher - jeg har lige prøvet at Google, og så et sted, at man skulle varsles en måned før, hvis naboen påtænkte at skære beplantning ned, som var nærmere end 175 cm fra skel, når der ikke var andet "hegn" end planterne.
Nu tænker jeg på den beplantning, som står på hendes side af skellet.
Jeg er totalt uforstående overfor, at hun går ind på vores grund og skærer ned.

Det her har slået mig fuldstændig ud, og jeg kan slet ikke overskue, hvordan vi får lukket af ind til den nabo igen.
Nu kan vi sidde og glo på nogle bare stubbe, og naboens gamle båd, presenninger og gammelt jern i bunker istedet for de flotte blomstrende buske. Læ fra nord, er der så heller ikke mere...
Jo, vi kan vel prøve at ignorere det, og kigge den anden vej, men det føles nærmest som om ens privatliv er krænket, og man selv står til udstilling, når der nu er helt åbent.

Uanset hvad, så vil det vare ufatteligt mange år, før der er lukket igen, med mindre vi sætter et plankeværk op.
Det er mig meget imod at sætte sådan et op, men lige pt er jeg egentlig villig til selv at betale hvad det koster.
Hun kan jo nå at fælde meget, inden august måned hvor kommunen har tid til tage stilling til et evt hegnssyn, og 150 meter plankeværk koster immervæk en del penge, især hvis man ikke selv har kræfter til at sætte det op.




Dina1949
Hvis naboen har været inde på din grund og fælde (=ødelægge) dine planter og træer, så er det hærværk, og det er en sag for politiet. Anmeld forholdet, men lad være med at sige, at der er tvivl om hvor skellet er, for så vil ordensmagten nok ikke rykke ud og se på det. Kommer de ind på at skellet er usikkert, så siger du at indtil skellet er checket holder du på dit.
Udsigten til en politisag kan nok få din nabo til at stoppe sit forehavende, og fortsætter han anmeldelsen til trods, så er det en skærpende omstændighed i en efterfølgende sag, da han på ingen måde kan have været i tvivl om, at du ikke accepterer fældningen.

Hvis din nabo dømmes for hærværk, så kan ud uden diskussion kræve erstatning. Ikke kun at han betaler et nyt hegn, men også at han skal betale for den værdiforringelse din ejendom. Dømmes han ikke kan du stadig lave et civilt søgsmål mod ham med krav om at han sætter nyt hegn op som erstatning for det han har fjernet uden aftale med dig. I begge tilfælde kan du få økonomisk hjælp gennem din retshjælpsforsikring.

Du kan prøve at ringe til din advokat og hører ham, om du kan få et fogedforbud mod at naboen ændrer på hegnet/hækken indtil der foreligger en afgørelse fra hegnssynet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Ja få en landmåler ud så du ved hvor skellet er, og så en politianmeldelse.
Det er jo vigtigt du handler hurtigt, inde det hele er raseret.
Der er ingen grund til at vente med politianmeldelsen til landmåleren har været der. Viser det sig, mod forventning, at hækken står på hans grund eller noget andet, som gør at naboen har ret til at gøre det han har gjort, så trækkes anmeldelsen tilbage, eller politiet lader sagen falde. Det er der ikke noget problem i.
Anmeldelse til politiet skal som hovedregel ske uden ugrundet ophold, så tekniske beviser etc. er så friske som mulige.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Mange tak for de gode råd

Dina1949
Held og lykke med det. Og kom gerne med opdateringer når du får snakket med politiet, nabo eller kommune.

Håber din nabo kommer til at betale for genetablering af det hele, for det er fandme noget svineri det hun har gjort.
Hvis hækken er plantet efter et hegnssyn som fælles hæk er det egentlig ligegyldigt om de står nøjagtigt i skel, de vil alligevel være fælles.

Start dagen i morgen med at få en advokat til at skrive til naboen med krav om at standse ødelæggelserne, og anmeld til politiet med det samme.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis