Aksel adapter til elmotor - hvor?

Jeg har 3 gode elmotorer, med 3/4 tommes aksel (19,05 mm). Dem vil jeg gerne have gevind på, så jeg kan montere diverse ståltrådshjul, grovrensere, filthjul osv.

Man kan i USA købe de såkaldte arbor-/shaft adapters, som man glider hen over akslen, hvor der er monteret et gevind, som man så kan montere. Ligeledes kan man i england bestille dem her: http://www.caswelleurope.co.uk/Buff...apters.htm

Men til £21 plus moms og fragt, så ville disse 3 adaptere løbe op i over 1000 kr, hvilket jeg synes er at stramme den. Desuden er gevindet så 1/2 tomme, og jeg ville gerne have metrisk mål på gevindet.

Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan en adapter, som privatperson? Ved at de bliver brugt i mindre vindmøller, men jeg har ringet lidt rundt, og ingen gider at levere til en privat.
Ligeledes har jeg prøvet at kontakte et maskinværksted, og lokket med både rødvin og øl, men de insisterede alligevel på at de skulle have 300 kr stykket, og det var så uden flanger og møtrik.

Jeg er klar over at man kan købe en billigt bordsliber, men motoren i de billige har så dårlige kobbervikling, at de bliver for varme. Der skal trækkes med et noget højere moment med et pudsehjul end en slibesten.

Min nødløsning kunne være at svejse et stykke gevindstang på selv akslen, da sådan en aksel er  af fint "svejsbart" metal , men at få det til at sidde 100% lige er ikke lige til højrebenet.

Nogen der kan komme med en løsning til omkring 500 kr inklusiv flanger og møtrikker?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle vel egentlig have en stor slibebænk, prøv at kigge i G&G eller DBA under værksteds maskiner. Jeg ved der findes netop noget af der du søger på store maskiner de kører godt nok på 400 v.
Har ikke plads til en slibebænk, og grunden til at jeg vil have 3 separate er, at jeg vil montere dem forskellige steder. Men tak for forslaget.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej.
Det lyder somom du skal ud og finde en med en drejebænk.
Når tingene  - og - pengene går OVER disken, er der ikke meget tilbage af en tusse når det gælder lidt arbejde med materialer, opspænding osv.
Men du kan måske angive lidt mere konkret, hvad opgaven er. Hvad skal spændes fast - indre-ydre diameter, tykkelse.
Er det f.eks. noget som på en vinkelsliber, hvor det er M14.
Samt , uden jeg kender de nøjagtige regler, er nok alt roterende uden afskærmning/indkapsling formodentlig forbudt

mvh

 varmetossen

Det kunne vel laves for 500 hvis det skulle være.

Mvh Jørgen.
Hej Jørgen og Klaus.

Cool at vide der findes et par gutter herinde der har en metaldrejebænk. Det lykkedes mig at få fat i den amerikanske Casweel, der sender mig adapterne for $49 inklusiv fragt. Så kommer der lidt moms og told på, men det lander jo nok omkring 500 kr. Hvis det så bliver for bøvlet med 1/2 unf, så har jeg et geveindsæt jeg kan lave et almindeligt M12 gevind.
Fordelen ved 1/2" unf med linksgevind er så, at der passer flere standard bore chucks på, og så kan jeg også bruge en motor til langhulsbor og andet godt.

Men jeg håber jeg må skrive en anden gang. Nogen af jer der har CNC til metal?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
Borepatroner plejer at have højre gevind
Ok. Har købt begge dele

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Ok. Har købt begge dele

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis