Er efterisoleringen en"brøler"?

Hejsa.
Da vi fik nyt tag på vores et-plans 70ér hus tænkte jeg, at vi hellere måtte lægge noget mere isolering på loftet.
Jeg efterisolerede op til 400mm ialt, med knauf isolering.
Jeg er efterfølgende blevet gjort opmærksom på, at det måske er et problem i forhold til fugtophobning/svamp i tagkonstruktionen pga. utætte dampspærrer. Ca. halvdelen af huset er stadig med alukraft dampspærre og den anden halvdel med plastfolie-dampspærre. Dampspærren er ikke limet til væggene og gennembrydninger med installationskabler er ikke tapede.
Hvad tror I? -har jeg dummet mig gevaldigt, eller tror i det går an?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Masseisolering fordrer en tæt dampspærre - det kan gå på kort sigt men på langt sigt er en tæt dampspærre nødvendig - uanset at dit tag måtte være godt ventileret.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvorfor ikke bare opgradere lofterne i huset i sammen forbindelse... ?

Utætheder er jo tit om til 30% af varmetabet i et hus.
Nu er det jo ikke "bare" lige at sætte nyt loft op. Det er rustikbrædder der sidder nu, og det er vel også dem at de 400mm isoleringen ligger på. Hvordan griber man det an, uden at skulle fjerne isoleringen?
Halvdelen af husets lofter er skiftet for ca.8 år siden, med tilhørende plastfolie dampspærrer. Dampspærren blev ikke limet til væggene, heller ikke tætnet ved ledningsgennembrydninger. Er det meget afgørende?
Skrevet af mr.saablimo på 05 jul 2013 19:02
Dampspærren blev ikke limet til væggene, heller ikke tætnet ved ledningsgennembrydninger. Er det meget afgørende?

Så vidt jeg har hørt så er det meget afgørende at der bliver limet ved vægge og tætnet ved rørgennemrøring, idet der kan slippe meget varm (og vand mættet) luft igennem selv de mindste revner.




Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er faktisk værre at have enkelte huller, end helt at mangle en dampspærre. Problemet er, at de steder der er hul, slipper den vandmættede luft jo op igennem, og der bliver "luftstrømmen" jo mere koncentreret end hvis den havde hele loftets flade. Og det er jo med risiko for råd, og skimmel i konstruktionen.

Jeg ved ikke hvad der er bedst at gøre i dit tilfælde, så der kan jeg desværre ikke hjælpe.

jeg valgte at efterisolere med papiruld, fordi jeg vidste at min dampspætte ikke var helt tæt, og en enkelt sted helt mangler. Papirulden har den fordel at den kan optage og afgive fugt. Så den fugt der kommer igennem, vil blive transporteret til overfladen og ventileret væk.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis