Lægge antennekabel ind i væggen?

Hej,
Jeg er næsten blevet færdig med en skillevæg og har i den forbindelse lagt antennekabel ind i væggen. Dette skal føres videre ud i værelserne. Det vil sige at der er 4 værelser (dobbeltstue, værelse og soveværelse). I stuen vil der være 2 antennestik og resten af rummene vil der være 1 stik. Men det giver 5 stik og det anbefales ikke mere end 3 på en linje. Hvordan skal det forstås? Og hvordan griber jeg det bedst an?

Kablet kommer ind i stuen ovre ved min skillevæg.

Næste udfordring er, at jeg er usikker på om det må installeres med elkabel (installationskabel).

Jeg har rillet og gjort klar til elektrikeren, men det var egentlig planen at et stykke på 1,5 der ville i rillen blive ført antennekabel i flexrør ved siden af installationskabel. Må jeg det eller skal rille en rille mere til antenne?

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal for guds skyld holde dig langt væk fra at lave et seriekoblet antennenet. Det skal være stjernekoblet, hvilket vil sige at alle kabler går fra en fordeler, ud til hver enkelt fjernsyn.

Det er ok at have inst. kabel i rør, hvor der tæt på er et andet rør med antennekabel.
Du skal bruge en antene splitter som denne. Den skal sættes så tæt på signal kilden som muligt, og derfra skal du dele ud til hvert tv fra en af udgangene. Man kan også få en aktiv forstærker, der skal have strøm. Den kan forstærke signalet.
http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antenne-fordeler-f-stik/professionel-antennefordeler-(6-vejs-splitter).asp

på denne skal kablerne monteres med f-connectorer, som sikre at der ikke kan komme støg ind i kablet udefra. alle kablerne ender så ud i et antenne udtag (slutdåse) og du bør så købe kabler som er HF tætte, til mellem stikket i væggen og tvet. De hedder ofte "stofa eller youcee aprooved) laver du dem selv, skal du bruge stik med metalhus. som dette
http://www.av-cables.dk/antennestik/high-end-hf-taet-coax-stik-metal-hun-lte-protected.html

og ellers er der også lidt læsning her inde hvis det skulle have interesse. 
Tak for svarene. Som dog giver anledning til flere spørgsmål.

Er der en årsag til at det skal være en 6-strengs splitter?

Jeg vil helst undgå at trække for mange kabler, så hvis jeg nu gør følgende:

Jeg monterer en 2-vejs splitter. Det ene kabel er til installationen i dobbeltstuen. Altså 2 stik i stuen og 1 stik i spisestuen (som ikke skal anvendes, men for at der er en installation til fremtidig brug). Det giver 3.

Det andet kabel bliver ført ud i gangen og her monteres en splitter til de 2 værelser.

Vil det være en god ide, eller skal det splittes op pr. Rum?
Du kan købe lige den type splitter du ønsker, mht. til antal stik. Men du bør kun have 1 stjerne punkt, og trække ud derfra. For hvis du fra den første splitter trækker ud til endnu en splitter, skal du bruge en skævsplitter i første stjernepunkt, og en alm splitter, også endnu en splitter ved gangen. Det kan godt være svært at strikke sammen rigtigt. Så hold dig til 1 enkelt splitter og træk ud der fra. Så må du bruge det kabel mere!

Så køb en splitter til 5, hvis du ønsker 5 antenne udtag. og køb den til montering med f-connecter. God weekend
Skrevet af StenKrog på 05 jul 2013 19:42
....og husk at længste kabel, skal på udgangen med mindst dæmpning....

Hvorfor? på trods af det jeg har skrevet ovenfor kender jeg ikke så meget til antenne installation. 

Hvornår vil det være en god ide at vælge en aktiv forstærker frem for en passiv forstærker/fordeler?
Jamen lidt generelt omkring antenneinstallationer:

Det handler om at der er mindst mulig dæmpning hen til hver enkelt apparat. En forstærker er altid en relativ dårlig løsning, da man også forstærker støjen op. Det er vigtigt at forstærkeren placeres så tæt på antennen/kabeltv indgang så muligt. Såfremt der anvendes splittere skal disse afpasses installationen således der ikke er ledige udgange. Er der dette skal disse afsluttes med en modstand så impedansen i hele kredsen forbliver korrekt.
Alt overstående er ikke nødvendigt, men på den måde vil man opleve at have bedst mulig signal....
og HUSK at købe kvalitetskabel OG komponenter fra START af. Jeg har efterhånden flere gange været ude ved kunder, hvor manden lige har svunget noget HN kabel rundt i serie, og de kan ikke forstå at det digitale signal, længst væk på strengen er så elendigt, at det ikke fungerer til digital tv. DON´T DO IT....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis