Utæt overtryksventil?

Hej.

Min kone og mig har lige købt et lille hus.
Huset er 2 etages, med naturgasfyr og alm radiator system, med lukket ekspressions beholder. Der sidder en overtryksventil på (Vil jeg tro det er) som står og drypper...
Jeg har vedhæftet et billede

Spørgsmålet er om det bare er sådan det er, eller om det er noget der skal laves.
Det skal siges at vi har fået trykprøvet systemet, for at sikre at der ikke var nogle utætheder, hvor VVS manden i sin rapport skriver at det er trykprøvet ved 6 bar = 3 x normal drift tryk. Og at der ikke er fundet nogle utætheder.

Jeg vil gætte på at der på ca. 1½ uge er smutte et sted mellem 5 og 10 liter vand ud af ventilen.

Jeg har prøvet at åbne / lukke den nogle gange for at se om det kan hjælpe på noget. Det er der desværre ikke noget held med.


/Nikolaj
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Beklager jeg ikke havde fået billedet helt ind. Det er her.

/Nikolaj
Jeg kan ikke se på billedet, hvor det drypper fra.
Er det fra den grå/sorte plasticlignende dims?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis ikke det er en overtryksventil til det varme vand, så er 5-10 liter vand helt galt ja.
Ventilen drypper ud ved den grå/sorte ting. Som er en kobling til haveslange jeg har sat på. Der er nemlig ikke afløb ved fyret, så for at undgå at det drypper på gulvet, har jeg sat haveslange på og smidt op i stor gryde...

ventilen sidder på samme rør, hvor man påfylder vand på radiatorerne.

/nikolaj
Nu er jeg ikke vvs'er men det kunne tyde på at din lukkede ekspansion er faldt sammen/ for lille/fyldt med vand/mangler tryk. Overtryksventilen kan selvfølgelig også bare være utæt

Mvh.
Mikkel

Annonce
beholderen er helt ny. blev skiftet for 2 måneder siden. trykket på fyret kan aflæses til at være mellem 1,6-1,8 bar. Ventilen er mærkeret som 10 bar...

/Nikolaj
Fordi beholderen er ny kan den godt være fyldt forkert. Vand/luft, har du et mærkat der siger hvad trykket skal være? Så kan du måle det, hvis der skal luft på skal du først have trykket af vandet.
Stiger / falder trykmåleren på fyret? Hvis det ikke gør er det din ventil der er synderen. der kan sidde snask i efter din vvs'er har trykprøvet systemet.
Trykket svinger lidt mellem 1,6 og 1,8 bar som det ser ud nu...
Men det er også langsomt faldet i takt med at vandet "løber ud"


/Nikolaj
Hvis det er en 10bar vent. har den ikke noget med fyret at gøre som sådan.
Du burte ha 2 sikkerheds vent. 1 på fyret(6bar hvis jeg husker ret) og en på selve anlæget
Det på 10 er ikke unormalt at den "åbner" lidt en gang imellem men ikke konstant og gør den det ville jeg få den skiftet.
Når det er din 10bar skal du slet ikke kigge på fyret da det er koldvand forsyning(hovedhanen)
Sidder den på varmedelen(radiator) skal den øjblikkeligt skiftes. (prøv at følg rør)
En anden ting er at der på ingen måde må være mulighed for at den slags vent. bliver blokeret og at sætte en vandslange på som løber langs gulv, er bare dumt!!
Hvis du sætter noger tungt på er den sat ud af funktion, eks. vaskemaskine

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis