Beregning af tømmerflåde

Hej derude

Jeg har brugt en del tid på bla. dette forum, og læst tidligere tråde omkring projekter med tømmerflåder. Jeg står og skal lave en tømmerflåde på ca. 4x5 meter med 12 x 220L plastikdunke. Denne flåde skal kunne sejle med en 15hk motor samt 8 personer.

Med 12 x 220L tønder vil vi ca. have 2.640 KG opdrift. Så kan jeg ellers begynde at trække vægten af tønder, motor, materialer, personer, bagage osv. fra.

Så vidt jeg kan se og regne mig frem til vil en 220L tønde, kunne bære ca. 220kg. Ved denne vægt vil tønden være stort set helt dækket af vand, men det er selvfølgelig hensigten at den ikke skal ligge lige over vandfladen.

Mit spørgsmål er derfor:

#1 Hvordan kan jeg beregne hvor langt ned i vandet tønderne vil komme, alt efter hvor meget hele tømmerflåden vejer (inkl. personer osv). Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor langt ned tønderne vil gå, hvis det hele kommer til at veje eksempelvis 2.000KG? (går ikke ud fra at jeg blot kan tage diameteren af tønden, og dividere med den totale vægt, for at se hvor mange KG der skal til at presse dem 1cm ned? eksempel: 68cm i diameter og 2640KG opdrift = 38,8KG pr cm. dvs hvis den vejer 2.000kg vil jeg få følgende (2.000 / 38,8 = 51,5cm og dermed en frihøjde på 16,5cm) Men da tønden er rund, og ikke kvadratisk kan jeg vel ikke bruge den udregning?

Håber i kan hjælpe  

Hej derude Jeg har brugt en del tid på bla.... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi er godt nok 7 voksne, med en masse "væske" med. Hvis vi kan sejle 4 knob, så er det mere end rigeligt Möcklen, som vi skal op til er ca. 15-20km lang så vi skal ikke nå at se den hele på 1 dag. Skal fortælle dig, om dit gæt er rigtigt når vi kommer hjem
Nok mere vigtgt: Lever trådstarter endnu eller er han druknet ;o)

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis