Makita Batterier døde (Li-Ion)

Hej !

Jeg har nu 3 stk. orig. Makita Li-ion batterier som, alle er gået til indenfor
3 måneder. (Laderen melder fejl, når jeg forsøger at oplade dem, og de er helt færdige)

Det er maks opladet 30 gange hver.

Og har forsøgt I andre ladere

Det drejer som om både 18V 3.0ah, og 14.4v 3.0ah (model BL1830, og BL1430)

Er det normalt at de er i så ringe kvalitet, eller kan man gøre noget?
De er ca 3 år gamle

På forhånd tak

Mvh Thomas

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da ikke godt, har du hørt om der er garanti på dem?
Jeg talte med en håndværker, som brugte Hilti han havde også haft en del døde batterier, og havde fået at vide at de ikke kunne tåle frost. Om det så er rigtigt ved jeg ikke, måske har han bare fået en sludder for en sladder, i butikken.
Jeg tror ikke der er noget at gøre. Makita giver 1,5 års garanti på batterierne. Det virker underligt at alle tre batterier er døde på en gang.
Ang. garanti på batterier. Batterier betragtes som sliddele på lige fod med dæk på bilen. 2 års reklamationsret og 6 måneders garanti. Bosch og dewalt giver 6 måneders garanti metabi giver 3 års garanti på maskiner og batterier, Makita giver 1,5 garanti.
Det med frost er der mange holdninger til. De gamle nihm batterier kunne ikke tåle frost, men nogen gange kan de genoplives efter et par dage i frost. Li-ion batteri kan ikke bruges hvis der er under 5 grader, bortset fra de første dewalt batterier.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der er flere der giver lang garanti hvis du registrere dem hos producenten efter køb. Så en reklame fra bosch hvor de gav 4 års garanti, bare man registrerede dem inden for 14 dage efter købet. Det var så på deres nye serie af batterier, men det er da værd at vide til eftertiden, at man kan få forlænget garantien hos producenten. Og det er ikke kun bosch der yder sådanne servicer, og heller ikke kun på batterier det kan lade sig gøre. Så undersøg altid hos producenten om man kan få forlænget garanti efter et køb.
Hvis du køre dine batterier helt tomme for strøm, og ikke får dem hurtigt ladet op igen med det samme,kan spændingen være så lav, at laderen melder fejl.
På den gamle type batterier kunne man få gang i dem igen ved at lade dem op med en uintelligent lader, måske det samme hjælper på li-on.

Så lad være med at køre batterierne helt døde, det med at man lige skal have de sidste par skruer i, selv om man sagtens kan mærke batteriet er ved at være tom for strøm.
Og køre du det alligevel tom, så få det ladet op hurtigst muligt.
Fik et batteri som var "dødt" af en kammerat, jeg lod det sidde i laderen i et døgns tid, og så kom der faktisk gang i det. Men generelt er jeg også emsig med at smide dem til opladning ofte. Har tre batterier der har 4år og mange driftstimer på bagen, de har endnu ikke mistet mærkbar kapacitet.
Annonce
desvære er modernede batterier indrettet sådan at når først de kommer for lavt i spænding, så melder elektronikken fejl og laderen vil ikke tage imod dem, jeg har også en Makita med 2 døde batterier, dog væsentlig ældre. men der er intet at stille op jeg har forsøgt de gængste triks, men li-ion batterier er døde når de er døde. og ikke som de gamle typer, hvor man lige kunne forlænge deres levetid med en tur i fryseren, eller drive lidt power ud af dem ved at lade lidt mere.

så med mindre du kender et sted hvor batterier er MEGET billige, så kan det ikke svare sig andet end at købe en ny maskine

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis man vil skåne sine Li-on batterier skal man undgå, at køre batterierne helt tomme for strøm, så lad være med at pine den sidste skrue i, hvis den er ved at være tom for strøm, og sker det alligevel, så sæt batteriet hurtigst muligt til ladning.
Ligger batteriet afladet et stykke tid, falder spændingen så meget, at laderen ikke vil lade det pga. underspænding.

Jeg har 6 stk 18 volt 3ah lion Makita batterier de har ikke svigtet endnu. Jeg har også overholdt ovenstående råd.
Samt hvis jeg ikke bruger dem i længere tid, får de lige en tur i laderen (har 3 ladere)

Hvis de melder fejl engang, vil jeg prøve at lade dem, med en uintelligent lader.
Jeg så en annonce på guloggratis her den anden dag, med en gut der reparrerede bla. Makita batterier. Det kunne være en løsning.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Det problem har Bosch og Hatichi (li-on)  skruemaskiner ikke , når batteriet når et vist lavpunkt så stopper skruemaskinen , og så skal batteriet skal lades op................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af Svend Høst på 28 sep 2013 10:23
Det problem har Bosch og Hatichi (li-on)  skruemaskiner ikke , når batteriet når et vist lavpunkt så stopper skruemaskinen , og så skal batteriet skal lades op................


Ja jeg har også en grøn Bosch 18 volt li-on, den afbryder inden batteriet er helt tomt, det er en god ting.
Men er man opmærksom, og passer på sine Makita batterier, ved ikke at køre dem døde, og altid lade tomme batterier op, tror jeg mange ærgrelser undgåses.
De er jo ikke billige, så man kan jo lige så godt passe på sine ting
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis