Hjælp fugtigt i tøj og i værelserne

Hej alle

Ville høre om nogen havde et godt råd til mig,
Her om sommeren er der meget fugtigt i vores tøj i skabene og vores sengetøj føles også fugtigt, samt på børne værelserne , men det er kun om sommeren , om vinteren hvor der er varme på føles alt normalt..
Hvad kan det skyldes, er det fordi jeg skal ha ventilation i alle rum dvs et rør ud gennem væggene, syndets bare det lyder underligt hvis jeg skal det i alle rum ..

Håber noget har erfaringer eller råd med dette
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget vigtigt at du lufter grundigt ud hver dag, det bedste er faktisk at lave gennemtræk i huset mindst 2 gange dagligt. På denne tid af året kan du sagtens have nogle vinduer stående på klem hele dagen.
Noget kan naturligvis være et forhold om hvor du bor ? Bor du tæt ved kysten er der større fugtighed end hvis du boede inde midt i landet.
Hej Alle

Emnet har været debatteret før, og ja trådstarter er altså ikke helt forkert på den. Der ER ofte problemer med høj fugtighed indendørs om sommeren! Årsagen er, at om sommeren er temperaturen udenfor højere end indenfor - dette gælder især kølige, nordvendte rum som soveværelser, samt kælder.

Dvs om sommeren ledes den varme luft ind i huset, hvor den nedkøles lidt, især i de kølige rum. Herved hæves den relative fugtighed. Resultatet er, at den relative fugtighed indenfor ofte er høj om sommeren.

Med hensyn til udluftning.... Om sommeren vil højt luftskifte blot bevirke, at tilførslen af vand til rummet øges. Som Håndværkeren skriver, så lav gennemtræk et par gange om dagen, og gør det om morgen/sen-aften/nat, hvor den ABSOLUTTE fugtighed er lavest (en del af væden ligger på græsset som dug). Herudover kan du åbne lidt for varmen, hvorved den RELATIVE fugtighed falder. Jeg vil ikke anbefale at lave konstant gennemtræk om dagen, fx ved åbentstående vindue.

mvh Janus

PS: Til de som mener at dette blot er skrivebordsteori - ja så har mit arbejde med fugt igennem 10 år bekræftet at teori og praksis følges meget godt ad.
Hej.
Ja, det kan være svært at styre fugt i bygninger. I vores eget tilfælde, en gammel  gård, hvor beboelsen er moderniseret, formodentlig med dampspærre og gipsplader, og vi har køkken og stue ud i et uden de store problemer. Der er en dobbelt emhætte der  
giver konstant gennemluftning, ikke meget, men det er fint.
Hvor vi sover,var der tilbøjelighed til fugt, og det er løst med konstant vindue på klem og en krog på døren, der giver gennemluftning.
Den ene længe, der er gammel stald, står der ting til opbevaring, og der var også tilbøjelighed til lidt mug på overflader, og der har vinduerne nu været på klem sommer og vinter, og det har taget det.
Jeg spekulerer lidt på en dåsesolfanger til stalden.
Jeg er ikke meget for udsugning, da det støjer (al flytning af luft støjer) samt kan give bakterier på sigt.

mvh

 varmetossen

Problemet er at luftfugtigheden om sommeren og efteåret både absolut og relativ er meget høj , modsat om vinteren og foråret hvor den er meget tør og til tider knastør.
Inde temperaturen om sommeren er generelt da altid højere end ude temperaturen.
Løsningen er udluftning og god døgnet rundt ventilation og især i foråret hvor luften er meget tør 25-30% relativ fugtighed , op med vinduer og døre............... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Sæt spalteventiler i alle vinduer - det giver en konstant udluftning, og man behøver ikke at lade vinduer og døre stå åben.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Forhåbentligt tørre i ikke tøj inden døre eller som jeg har oplevet på radiatorene, og husker at lufte ordentligt ud på badeværelset når i har været i bad, det er altså ikke nok med en lille ventilator hvis der ikke kan komme frisk luft ind i rummet.
Jeg tænkte på at sætte et udluftnings rør igennem vægge , man selv kan dreje på hvor meget den skal åbne, ville det være en god løsning, eller laver jeg gennemtræk hvis jeg sætte en op i de 3 rum problemet er ?
Jeg sørger for at emhætten kører når der laves mad, så der ikke kommer em ud resten af huset. Meget grundig udluftning efter vi har været i bad. Og god gennemtræk tidlig morgen, og sen aften. Det er mere end rigeligt til at holde luftfugtigheden nede på et acceptabelt niveau her hos os.

Alt efter hvor grelt det er i jeres hus, kan det ikke betale sig at lufte ud midt på dagen eller eftermiddagen. Jeg kan tydelig mærke at luftfugtigheden er meget højere hvis konen har haft åbne vinduer hele dagen når jeg kommer hjem. Så hold jer til en kraftig udluftning om morgenen, og aftenen.

Og gerne et vidue eller luftspalte på klem i soveværelset. Der udånder og sveder du en masse fugt gennem en nat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis