nål støder mod spoledelen

Hej

Er der nogen der ved om man selv kan ændre indstillingen på Skyttelen(der hvor spolehuset skal sidde). Jeg syede igår uden problemer men pludselig sagde det klik og derefter stødte nålen mod det metal hvor spolehuset skal sidde. nålen er ikke bøjet. 
Jeg er bosiddende på grønland og vi har ingen her der kan reparerer så tænkte om man selv kan lave det. Kan det være remmen der har forskubbet sig?

Jeg har en pfaff 3,0

mvh
mawe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt være at skyttehusets bevægelse har flyttet sig, men det er meget svært at reparere selv. Jeg mener nu ikke at skytten bliver aktiveret med en rem men via et armsystem eller en roterende aksel.  Men er du sikker på at du har den rigtige type nål i maskinen, og om den eventuelt har givet sig lidt i bespændingen. Hvis du har syet noget meget kraftigt stof, kan der godt ske det at nålen trækkes længere ud af nåleholder hovedet.
Ja og så kan du ikke få den langt nok op, og der er større chance for at du skære tråden over med nålen.
Hej

tak for jeres råd :-)
Jeg syntes jeg har kontrolleret nålen flere gange. Har prøvet før at nålen ikke kan sidde korrekt men det er vist ikke tilfældet her. Jeg havde en tidligere maskine hvor det samme skete og da sagde forhandleren at remmen nok havde forskubbet sig og jeg skulle holde fast i griberen og dreje hjulet bagud til det sagde klik. Men det hjalp ikke og jeg måtte tage maskinen med til dk. i denne situation står jeg bare ikke og skal til dk. og vil derfor prøve alt selv.
Jeg lånte engang min maskine ud, til en der satte en for stor spole i.. Og jeg var længe om at finde fejlen, for spolen var kun ½ mm større.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
På en måde er det da også lidt dårligt at i ikke har et sted hvor de kan reparere symaskiner på Grønland, det burde der da være i de lidt større byer.
Jeg har engang stået og manglet en manual til en symaskine, så jeg prøvede at skrive mærke og model nr / navn i Google og på den måde fandt jeg faktisk en manual jeg kunne printe ud, den var godt nok på Engelsk men der var masser af billeder som jeg så kunne se hvor og hvordan.
En hurtig ting at prøve, kunne være at skifte nålen (den kan jo være bøjet)?

For mange år siden købte min kone en symaskine, som også sagde klak eller noget i den stil. Det virkede som om, at den var hoppet "en tand over" i den mekanisme, som drev skytten. Så vidt jeg husker var det nogle aksler, plasttandhjul osv. Heldigvis var der stadig garanti på maskinen, så den blev repareret. Jeg tænker det muligvis er det samme der er sket? Eller er maskiner i dag udstyre med en tandrem?


Træd ikke på mine ledninger :o)
hej alle

tak for jeres råd. fik selv lavet maskinen igår ved at holde fast i griberen altså der hvor spolehuset sættes i og drejede bagud med håntaget så det sagde klik. der skulle lidt hjælp til for det sidder meget stramt. dette skulle gentages en gang mere og nu køre den igen :-) :-)

fortsat god dag

mvh
mawe
Skrevet af bobenontot på 03 jul 2013 14:30
En hurtig ting at prøve, kunne være at skifte nålen (den kan jo være bøjet)?

Eller er maskiner i dag udstyre med en tandrem?


Ja der er maskiner i dag hvor skytten er tandrem trukket, det er billigere at lave men absålut ikke at anbefale hvis den skal bruges meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis