Reparation af fugtige kældervægge

Hej
Jeg har nu fjernet alt maling, tapet, puds og kalk på mine kældervægge. Dvs. de står helt rå! Nogle steder på soklen har jeg måtte banke et par centimeter ind fordi det var blødt efter fugt, specielt i en revne.
Jeg har også fuget alle de manglende fuger på ny.

Nu står jeg og skal til at i gang med at reparere soklen og er meget i tvivl om min fremgangsmåde, og jeg har vanvittigt svært ved at få et kvalificeret bud på fremgangsmåden (Har prøvet Stark, murer i vennekredsen mm.)

Min fremgangsmåde er følgende:
  1. Svumme de værst ramte steder på soklen, med Vandex bb white (http://www.vandex.dk/indhold/datablad/db404.pdf) for at vandtætte de ramte områder
  2. Reparere soklen med Skalflex/Skalcem Sokkelpuds Vandtæt(http://www.skalflex.dk/files/files/Datablad_SokkelpudsVandtaet_web.pdf)
  3. Påhæfte alle ydervæggene med Skalflex Saltbinder (http://www.skalflex.dk/files/files/Datablad_Saltbinder.pdf) for at holde saltudblomstringen væk
  4. Svumme/Vandskure med Skalflex Multipuds Vandtæt (http://www.skalflex.dk/side5233.html). Jeg ønsker at få væggene til at se "rå" ud så man kan se aftegningerne af murerstene heri.
  5. Male med Cempexo White tilsidst
Spørgsmål:
  1. Dette bliver smådyrt, er der billigere alternativer?
  2. Er det den rigtige fremgangsmåde?
  3. Har jeg behov for at bruge vandex produktet først?
  4. Hvad er forskellen imellem svumme og vandskure og hvilken teknik skal jeg bruge hvis jeg ønsker at få en hvid væg hvor man kan se aftegningerne af murerstene og fugerne?

Jeg er klar over at jeg burde lave omfangsdræn mm. men det har vi ikke pt råd til og at vi derfor må leve med i en 5-10 med at lave reparationer af væggene.

HJÆLPPPPPP
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ikke gøre mig klog på fremgangsmåden. Vandex har en brochure her (http://www.vandex.dk/indhold/brochure/indvendig.pdf), men den har du sikkert set.

Jeg har overvejet noget lignede, men er gået bort fra det. I mit hus, er det intet der forhindrer fugten i at stige op gennem soklen og op i muren og gulvbjælkerne. Derfor tør jeg ikke lavet en vandtæt indervæg, som begrænser ventilationen af soklen indefra. Hvis man laver en vandtæt indervæg, så skal der i hvert fald laves en vandret vandtætning af soklen, så fugten ikke stige op (hvis denne ikke findes i forvejen). Og så synes jeg det blev så kompliceret, at jeg lige så godt kan lave omgangsdrænet.
Jeg kan fra eget projekt anbefale følgende fremgangsmåde:

Alt løst skal væk, jeg fik selv sandblæst væggene - efterfølgende udhuggede jeg stenreder,  sætningsrevner blev ligeledes udhugget. Herefter udstøbes huller og revner, gerne med expanderende beton, som købes som færdigmix på trælasten. Mine vægge var fuldstøbte, flere steder med store kampesten som fyld - huset er opført 1911.

Når væggene herefter er nogenlunde lige ujævne i overfladen, påføres en lag hæftemørtel der fåes flere varianter, egenskaberne er nogelunde ens = særdeles vedhæftende på væggen og go bund for vedhæftning af yderlig lag udenpå. Du kan påføre hæftemørtelen med enten stålbrædt eller kalk-kost, sørg for at der ikke er helligdage i hæftemørtel laget.

Andet lag udføres som vandex bb75 - hvid eller grå er et fedt, hvis muren efter hæftemørtelen er til det, så påfør et 3 til 5 mm lag med stålbrædt, du kan også bruge en kalkkost hvis der er tale om meget ujævn væg. Der må i dette lag absolut ikke være helligdage, er du i tvivl så giv en omgang mere - må gerne gøres vådt i vådt/fugtigt. Vandexen tører op på en forunderlig vis, nærmest som den får en vandglas agtig overflade yderst, en overflade som hvis den bliver for tør kan være sværere at opnå vedhæftning  af 3'die og sidste mørtellag.

Tredie lag udføres i traditionel mørtel puds, bakkemørtel eller strandsandsmørtel afgøres af dine finish ønsker, bakkemørtelen er det traditionelle lidt grovere, strandsandsmørtel kan få en finere struktur som jeg synes kan blive så flot, at man ikke ønsker at overmale den - men det er så min smag.

Jeg har udført den ovennævnte metode i egen kælder, på ca. 50 m2 yderkældervægge, der har ikke siden været den mindste udtrækning af fugt eller andet (salpeterblomster eller. lign). Og klimaet i kælderen har lige siden været utrolig behageligt, faktisk så dejligt at jeg foretrækker at sove dernede på varme sommernætter. Skabe opstillet langt ydervæggene dernede bliver ikke fugtramt som tidligere, tøj tager ingen lugt af at blive opbevaret der heller. Faktisk vil jeg vove påstanden at der er mere tørt i kælderen, end stueplan og 1'sal, det ses på væggene ved at den knastørre slutpuds har sin karakteristiske hvidgrå farve på andet år, uden farvenuancer i hele væg forløbet.

Som jeg husker det anvendte jeg i alt 8 sække bb75, som jeg fik ned i ca. 600 pr. sæk hos den lokale stark leverandør - jeg fik også priser fra bl.a. Tyskland og det kunne ikke betale sig - slet ikke transport iregnet.

Jeg overvejer om væggene skal afsluttes med cempexo eller lignende, i givet fald er det blot for et syns skyld, eller fordi en sort jakke bliver "beskidt" af den lyse puds når man læner sig op ad væggen.
Tak for input

@Jenshøj
Imellem min sokkel og mine murersten har jeg sådan en sort "plade" er der ikke den der forhindrer fugten i at løbe op ad?
Jeg har desuden sat to fugtstyret ventilatorer op for at trække den indvendige fugt ud.

@Plougmand
Det lyder meget som det jeg har tænkt mig.
Jeg har haft en snak med en konsulent fra Vandex i dag, hvilket har gjort at jeg har valgt bare at gå over til at pudse revner, ujævnheder mm. på min sokkel op med Vandex Uni1 mørtel og dernæst give hele væggen (sokkel + murersten) en omgang vandex bb 75. Til sidst vil jeg stadigvæk slut af med en omgang hvid cempexo for synet skyld.
Hvis der er fugtspærre mellem sokkel og mur, er der selvfølgelig ikke noget problem med optrængende fugt. Jeg ville bare lige gøre opmærksom på, at der ikke altid er denne spærre, og det kan give problemer.

Men ellers er det jo bare at følge vejledningen fra Vandex. Du må gerne skrive, når du har fået lavet arbejdet, og om du er tilfreds med resultatet.
Det skal jeg gøre. Har været ude og købe 4 sække Uni1 mørtel og indtil videre en sæk Vandex bb75 (Regner med at købe nogle flere i løbet af de næste par dage)

For lige at være helt sikker. Er der så nogen der kan oplyse mig om at det ER en fugtspærre jeg har liggende. Jeg har sådan et sort stykke materielle liggende mellem mine mursten og min sokkel hele vejen rundt?
Annonce
Det er sikkert murpap. Det skulle være ok.
Det lyder meget som om det er murepap. Det er en fugtspærre.
Jamen perfekt. Tak for svarene.

Jeg smider lige et par billede og lidt når jeg er færdig med projektet
Hej Popnizzen. Ved godt det er en gammel tråd, men vil lige høre, om du fik lavet kælderen og om resultatet blev godt? Jeg står nemlig i samme situation som du gjorde :-) Tak. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også