Hvilken borhammer?

Hej alle sammen,

Jeg har købt en lejlighed, som efter 3 måneders arbejde er ved at være færdigrenoveret. Nu er det tid til at hænge lamper op, men loftet er så hårdt, så min slagboremaskine ikke kan bore i det. Det er en lejlighed fra 1979, med de klassiske beton lofter. 
Jeg tænker at jeg skal bruge en slagboremaskine, men er en billig god nok? jeg skal i virkeligheden kun bruge den til 6-8 huller. Skal man bruge specielle bor?
Jeg tænker at købe denne, som er den billigste jeg kan finde:
http://eshop.silvan.dk/vare/toolmate-borehammer

Mvh
Nis
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den vil være ganske udmærket, lidt tung og klodset, men det er jo ikke så meget du skal bruge den.
Du skal have specialbor, der passer i maskinen.
Harald Nyborg har en lignende maskine (sikkert lavet på samme Kinesiske fabrik)
De har også et boresæt til kr. 79,50, som er ok til dit brug.
http://
www.harald-nyborg.dk/search?q=borehammer


Men hvad med at låne eller leje en maskine, når det kun er de par huller?
Hej.
Da du skriver, du har en slagboremaskine, ville jeg bruge tid og penge på en god kvalitet bor. Når der er slag på, skal den med lidt tålmodighed kunne bore huller til nogle lamper, medmindre du rammer noget armering. Det kan godt ligge tæt og tæt på overfladen.

mvh

 varmetossen

Skrevet af nisjensen på 01 jul 2013 16:13
Hej alle sammen,

Jeg har købt en lejlighed, som efter 3 måneders arbejde er ved at være færdigrenoveret. Nu er det tid til at hænge lamper op, men loftet er så hårdt, så min slagboremaskine ikke kan bore i det. Det er en lejlighed fra 1979, med de klassiske beton lofter. 
Jeg tænker at jeg skal bruge en slagboremaskine, men er en billig god nok? jeg skal i virkeligheden kun bruge den til 6-8 huller. Skal man bruge specielle bor?
Jeg tænker at købe denne, som er den billigste jeg kan finde:
http://eshop.silvan.dk/vare/toolmate-borehammer

Mvh
Nis
Jeg kender ikke den du linker til, men jeg kan anbefale denne i stedet:
http://www.xl-byg.dk/produkter/elva...r-230v.htm


Den er endda billigere end den du linker til. Jeg er selv blevet overrasket over den jeg har købt, den lader til at være rigtig god kvalitet, og jeg har fået brugt den en hel del indenfor de sidste 4 måneder da jeg har været i gang med en større renovering af en lade til en garage.

Den har revet vægge ned med mejslen, boret lange huller igennem gammel murværk af kampesten (25 cm brede vægge), blandet mørtel alt uden problemer, og der er rigeligt med kræfter i den.

Den er med SDS kobling til standard SDS bor til slagboremaskiner.

Jeg har derudover købt en adapter til min så jeg kan bruge almindelige runde bor uden SDS-kobling, mørtelblander osv.

Lej en Hilti boremaskine så får du hurtigt "prikket" de få huller.

Få en' til at holde støvsugerslangen under medens du borer.

Hvis du har mulighed for det.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Jeg har prøvet en Bosch Uneo, den koster ca 1000 kr, den er utroligt god som slagmaskine, borer uden problemer i granit og belægningssten med de bor der følger med.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 01 jul 2013 19:25
Hej.
Da du skriver, du har en slagboremaskine, ville jeg bruge tid og penge på en god kvalitet bor. Når der er slag på, skal den med lidt tålmodighed kunne bore huller til nogle lamper, medmindre du rammer noget armering. Det kan godt ligge tæt og tæt på overfladen.

mvh

Jeg er helt enig med Klaus.
Der er en verden til forskel på gode og dårlige bor så hvis du ikke allerede har nogle gode bor til din slagboremaskine så start med at købe det.


mvh
Jeppe
Hvilke bor bruger man til at bore i sådan et loft? Jeg har prøvet med at murebor og det smeltede simpelthen væk.
Du skal bruge et murebor. mange boremaskiner kan køre med rigtig mange omdrejninger. Også brænder boret nemt af, så lavt gear, og lad støvet komme ud når du bore, så det ikke låser sig rundt om boret, og skaber friktion.
En borehammer kører noget langsommere end en alm boremaskine, hvorfor man sjældent har et problem. men som de andre nævner, kan det også sagtens være du har noget billige bor som ikke kan ret meget. køb et irvin, hilti, dewalt eller lign mærke. Det koster måske lidt ekstra, men det holder sikkert i nogle år med dit forbrug.
Jeg har købt nogle fra Craftomat i Bauhaus som var lavet til beton (tror det er Bauhaus' eget mærke).


mvh
Jeppe
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis